Lajos Hajdu kritiserar (18/2) planerna på spårväg i Uppsala och menar att det är bättre att satsa på trådbussar.
Trådbuss, BRT-buss, spårvagn och tunnelbana är alla bra lösningar för att minska transporternas utsläpp och möta klimatutmaningen. De har alla sina styrkor och svagheter. En del passar i mindre städer, andra i större städer. När nya södra staden växer fram i Uppsala så pekar alla befintliga underlag på att det är spårvagn som har rätt kapacitet för uppgiften.
Att trådbussar fungerar utmärkt i Landskrona, en kommun med 45 000 invånare, behöver inte innebära att det är en lösning för Uppsala. Vi är drygt 220 000 invånare och kommunen växer med flera tusen invånare varje år, vilket ställer krav på bra och lokalt anpassad planering.
Vi måste satsa på transportmedel som är attraktiva och får plats med många resenärer där det bor många människor. I Uppsala finns en bred politisk enighet om att gång, cykel och kollektivtrafik ska prioriteras och utgöra minst 75 procent av resandet i Uppsala år 2050.
Vi har länge sett att underlagen pekar på att spårväg behövs i Uppsala för att uppnå den kapacitet som krävs. Samtidigt inser vi att frågan är komplex och vill fortsätta försäkra oss om att vi är på rätt spår.
Vi har tillsammans med de andra partierna i Mittenstyret tagit beslut om att ytterligare underlag ska tas fram innan slutligt beslut tas om en spårvagnssatsning i Uppsala. Det viktigaste för Miljöpartiet är att få till stånd ett klimatsmart resande, idag och i framtiden. Så minskar vi utsläppen och möter klimatutmaningen.