Gustavsviks satsning blev lönsam

Det ska vara häftiga och många rutschkanor med namn som Double Racer, Vortex, Pitch Black Treasure Hunter och Inside Out. Moderna badanläggningar kallar sig upplevelsebad eller actionbad, har många bassänger, och i princip inget stillastående vatten.

Några av Gustavsviks rutschkanor går delvis utanför själva badhuset i slingrande bågar.

Några av Gustavsviks rutschkanor går delvis utanför själva badhuset i slingrande bågar.

Foto: Christine Richter

Uppsala2016-10-05 09:05

Läs mer: Fyrishovs utbyggnad dröjer

Läs mer: Långbänk försenar upprustning

Läs mer: Fyrishov försökte mörka brister

Se filmen: Åk med UNT i vattenrutschbanorna! 

Vid rutschkanorna i Gustavsviksbadet står Linda och Lena Lundqvist, mamma respektive farmor till fem av barnen som kastar sig utför de slingrande vattenbanorna

Det är torsdag förmiddag när vi kommer till Gustavsvik. Det är ganska lugnt i äventyrsdel och man slipper stå i kö till rutschkanorna. Här finns sex stora rutschkanor. En av dem är en dubbelkana där man kan tävla mot varandra.

Runt om i landet investeras det i badanläggningar med olika attraktioner. För att se hur Fyrishov står sig i jämförelsen har UNT besökt Gustavsvik i Örebro och Kokpunkten i Västerås. Enligt deras egen definition är Gustavsviks Lost City det största och bästa upplevelsebadet man hittar i Sverige i dag.

.

– Vi bor i Fagersta och det är lovdag i skolan. Så vi passar på att åka hit en vardag när det är mindre folk, säger Lena Lundqvist, mamma till två av barnen.

Från Fagersta har de egentligen närmare till det nya badet Kokpunkten i Västerås än till Örebro. Men familjen föredrar Gustavsviksbadet i alla fall och kör de dryga tio milen hit ett par gånger om året.

– Vi har varit på Kokpunkten en gång. Men barnen tyckte inte det var så jätteroligt och de ville hellre åka hit när jag frågade, säger Lena Lundqvist.

Fyra och en halv våning upp i rutschkanetornet hittar vi Richard Quick och Robin Engström. De jobbar på badanläggningen Arena Skövde och är här för att få inspiration.

– Man tittar ju på vad de andra har och Gustavsvik är det häftigaste i Sverige nu, vid sidan av vårt eget, säger Robin Engström.

Gustavsviks historia påminner mycket om Fyrishovs bakgrund. Grunden är 50-metersbassängen, som byggdes 1962. Det var länge enbart ett utomhusbad, öppet endast på sommaren. På 1980-talet byggdes bassängen in och kompletterades med ett äventyrsbad.

Gustavsvik har renoverats och byggts ut i omgångar. Vid den senaste upprustningen döptes äventyrsbadet om till Lost City och utformades som en ruinstad i djungelmiljö.

En gång i timmen drar vågmaskinen i gång i vågbassängen. Och förutom de rena rutschkanorna kan man låta sig svepas ner av en fors i Vildforsen.

Rutschkanefavoriten hos ungdomarna är antingen Vortex, som de kallar för toaletten, där man spolas ut i botten av en cylinder i slutet av åket, eller River Run där åkturen bjuder på vändningar i ett par u-ramper på vägen ner.

I dag drivs Gustavsvik som ett delvis privat bolag, där kommunen äger 45 procent. Kommunen köper bassängtider för föreningsverksamhet. Men i övrigt får bolaget inga kommunala bidrag. I fjol gick verksamheten med 4,2 miljoner kronor i vinst efter finansiella poster. Förutom badet driver man en femstjärnig camping med totalt 107 000 gästnätter. Bolagets tf vd, Ylva Axell, säger att investeringen i Lost City, på 100 miljoner kronor, varit lönsam. Intäkterna från badet ökade från 32 till 46 miljoner kronor mellan 2014 och 2015.

Marknadsmässigt ser Gustavsvik sitt upptagningsområde inom en radie på 20 mil, vilket gör Uppsala till en möjlig marknad. Sommartid är norrmän en stor kundgrupp.

Nöjer man sig med motionssim är inträdet billigare, i samma storleksordning som till Gottsundabadet i Uppsala, medan äventyrsbadet har ungefär dubbla prislappen mot badet i Fyrishov.

Gustavsvik säger att att antalet besökare har minskat från Stockholmshållet efter att Kokpunkten öppnade i Västerås. Och det är nästa anhalt på vår resa.

När UNT kommer till Västerås har det blivit eftermiddag. Det är ingen av de lovlediga Fagerstaborna som hittat hit. Och badet är nästan tomt. Diskomusiken pumpar ut i högtalarna och det är mörkt och känns lite trångt.

Epitetet är actionbad, och för att stärka den imagen anordnar man SM i vattenrutschbana. Den snabbaste kvaltiden i den 77 meter långa banan är 10,49 sekunder. Men mer normala åkare tar sig förmodligen ner på dubbla tiden.

Här finns fyra stora rutschkanor. Men eftersom Black River, som är mer som en fors än som en rutschkana, och Boomerang som åks med badring i en u-ramp, bara är öppna en i taget, innebär det att det i praktiken finns tre åt gången. En av dem är dubbelrutschkanan Double Racer. Dessutom finns en "upplevelsebassäng" med strömvirvel och en vattenbio där det visas film runt väggarna. När UNT är på besök är filmtemat motorcykelakrobater.

Johanna Roos och Juri Escobar från Järfälla är på väg att ge sig ut i den lite lugnare rutschkanan Inside Out, som de väljer att åka i en dubbelring. Det är första gången de är här och de hittade Kokpunkten på webben när de sökte efter äventyrsbad.

– Det är mörkare och mer instängt än vi hade föreställt oss. Men det är helt ok, säger Johanna Roos innan de åker ner i rutschkaneröret.

Kokpunkten är ett helt privat bolag som drivs av byggföretaget Peab. Det går ännu inte med vinst. 2015 var det första hela verksamhetsåret, och man hade då 147 000 betalande besökare. Förlusten efter finansiella kostnader var 12,5 miljoner kronor. Då får man ändå ett driftsbidrag från Västerås stad på 14,6 miljoner kronor. Syftet med driftsbidraget är att hålla nere inträdesavgifterna och skapa en avkastning så att bolaget så småningom kan säljas till externa finansiärer.

Badet är den första delen i utbyggnaden av Kokpunkten, som även ska få ett science center med fokus på energi. Fullt utbyggt räknar bolaget med 600 000 besökare, varav 250 000 till badet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om