Det var på lördagen som Johan Elovsson och kartläsaren Henrik Bolinder åkte av varpå tävlingen stoppades och räddningspersonal åkte in på sträckan. I UNT berättade tävlingsledaren Anders Norstedt om kraschen och att det var Bolinder som tryckte på larmknappen.
I VM-sammanhang har bilarna en larmknapp och har så haft ganska länge.
I händelse av en olycka kan chauffören eller co-drivern trycka på knappen och därmed larma om händelsen. Någon sådan knapp fanns exempelvis inte när Dick Wicksell och Niklas Fransson kraschade under SM-rallyt i Hässleholm 2008. Flera bilar passerade medan den demolerade Subaru Imprezan stod totalkvaddad mot ett träd.
Fransson klarade sig i princip oskadd medan Wicksell fick tillbringa fyra dagar på sjukhus i Skåne.
– Vi blev fast i bilen i en halvtimme och det är alldeles för lång tid, berättade en kritisk Wicksell för UNT kort efter kraschen.
En larmknapp i Subarun hade gjort en enorm skillnad, men sådana användes inte 2008.
Anders Norstedt:
– Jag var bland de första som drog in den här larmknappen i bilarna, och det var vid Rally Uppsala 2012, säger Anders Norstedt, som är tävlingsledare för RM-tävlingen för historiska bilar i Uppsala.
Är knappen obligatorisk numera?
– I VM är den det och den används även i SM-serien. I min värld, i de tävlingar där jag är inblandad, är det obligatoriskt och det är jag extremt tacksam över idag, säger Norstedt, som en gång introducerade ett antal "rescuebilar" inom rallysporten, specialutrustade Saab 900:or.
Johan Elovsson, som tävlar för Sigtuna RC och med Henrik Bolinder, Skepptuna MK, vid sin sida körde av vägen några kilometer in på den sista sträckan, som gick norr om Uppsala. Bolinder klarade sig utan skador medan Elovsson fördes till Akademiska sjukhuset.
– Han var kvar över natten för observation men är utskriven och hemma nu, säger Anders Norstedt.
Hur mår han?
– Mörbultad förstås, säger tävlingsledaren.
Svåra olyckor inom rallysporten är ovanliga, men de förekommer. Dock så ligger rallysporten bakom mycket av den säkerhetsutveckling som sedan har nått ut till vanliga gatubilar.
Under rally-RM på lördagen var det historiska bilar (från 1956 till 1987) som tävlade. Johan Elovsson körde en tvåtakts-Saab från mitten av 1960-talet, men även den är utrustad med exempelvis en modern "skyddsbur."