Så många miljoner är han beredd att satsa på Almtuna

Ulf Rosén, som är på väg in i Almtunas styrelse, är beredd att satsa miljoner på föreningen, men med vissa villkor. Bland annat utmanar han Uppsalas näringsliv. ”Sveriges fjärde stad måste ha ett elitlag.”

Almtunas spelare jublar tillsammans med ståplatspubliken efter det säkrade kontraktet i den sista omgången av Hockeyallsvenskan. Nu ska klubben ta sig mot toppen med en unik ekonomisk satsning.

Almtunas spelare jublar tillsammans med ståplatspubliken efter det säkrade kontraktet i den sista omgången av Hockeyallsvenskan. Nu ska klubben ta sig mot toppen med en unik ekonomisk satsning.

Foto: Tobias Sterner/Bildbyrån/arkiv

Ishockey2022-06-07 20:00

Den akuta ekonomiska krisen i Almtuna är över genom en kapitaltäckningsgaranti som är utställd av ett av Ulf Roséns bolag, något som UNT berättade om i den första artikeln under dagen.

De kommande åren ska Almtuna bli ett etablerat topplag i Hockeyallsvenskan. Organisationen ska bli bättre och föreningen ska sedan stå på egna ben. För att detta ska bli verklighet krävs det pengar, ett startkapital om man så vill. Eller en katalysator, som Ulf Rosén och klubbens ordförande, Petteri Olsén, uttrycker det.

– Jag har valt att gå in och sponsra Almtuna för att jag tror att det finns något att bygga på, säger Ulf Rosén, som dock inte skickar ”en kasse med kontanter” som klubben och dess ledare får fria händer att disponera.

Det finns nämligen villkor i sponsorskapet. Vi återkommer till dessa.

– Almtuna har haft en trasslig ekonomi och det har vi dragit lärdom av. Jag har på egen bekostnad valt att göra en extern genomlysning av hela organisationen för att på så sätt få grepp om vad det är som behöver göras. Det handlar i stora delar om ekonomisk styrning och disciplin, det är grundläggande, säger Rosén.

Arbetet med att ”syna Almtuna i sömmarna” har gjorts av revisorn Thomas Lindgren.

Den ekonomiska analysen gjorde inte Ulf Rosén avskräckt. Han är beredd att gå in med tio miljoner kronor (förutom den kapitaltäckningsgaranti vi redan har berättat om i gårdagens artikel) på två år, men alltså inte villkorslöst.

Almtuna vill få med sig stadens näringsliv.

– Jag utmanar både befintliga och nya sponsorer. Jag tänker inte dra hela lasset ensam. Jag kommer i år att köpa aktier i bolaget för tre miljoner kronor och är beredd att investera ytterligare två miljoner kronor om nuvarande och nya sponsorer skjuter till samma belopp (två miljoner kronor) utöver nuvarande sponsorbasen på 6,6 miljoner (som var 2021/22-års sponsorintäkter), det vill säga ett ökat engagemang.

undefined
Ulf Rosén (t v) tar plats i Almtunas styrelse vid årsmötet dne 15 juni och Petteri Olsén sitter kvar som ordförande.

Rosén vill alltså investera ”krona mot krona.”

Samma sak gäller säsongen 2023/2024 men då hela beloppet om fem miljoner kronor, ”krona mot krona”. Detsamma gäller också säsongen 2024/25.

För Ulf Rosén kan det alltså handla om ett sponsorskap, eller en investering, på upp till 15 miljoner, vilket då innebär ett tillskott av – fullt utnyttjat – sponsorintäkter på motsvarande 27 miljoner kronor över en treårsperiod.

– Vill vi ha ett topplag i Uppsala får nog näringslivet steppa upp och stötta. Nu har jag kommit med en utmaning och en uppmaning till Uppsalas näringsliv och alla hockeysupportrar.

Vad händer om näringslivet inte lever upp till dina förhoppningar?

– Då har man sagt att man inte är intresserad av att ha ett bra elithockeylag i staden.

undefined
Här, på den norra kortsidan av Upplands Bilforum Arena, vill Almtuna se en ny entré med restaurang.

Ulf Rosén har satt bollen i rullning. Men den stora frågan, som nog många ställer sig, är: varför? 

– Uppsala är Sveriges fjärde största stad och måste ha ett elitlag anser jag. Jag har följt hockeyn i många år och det är många, liksom jag själv, som suttit på läktaren (eller ens det) och gnällt i stället för att göra något, säger Rosén.

Det första villkoret för de 3+2 miljoner kronorna är alltså att näringslivet antar Almtunastyrelsesens utmaning. 

Men det finns ett villkor till.

I fjol hade Almtuna sponsorintäkter på 6,6 miljoner kronor och de överskjutande pengarna, som kan komma från Ulf Rosén och befintliga och nya sponsorer (”utmaningen”, som kan ge åtta miljoner på två år), ska till fullo disponeras av styrelsen för att användas till riktade insatser.

–Kritiker kommer säkert att säga att det blir en viss form av centralstyrning, och ja, så blir det, men syftet att hela tiden kunna göra väl avvägda ”investeringar” i klubben som kan gälla köp av spelare, riktade satsningar på barn/ungdom med mera med god ekonomisk kontroll av hela klubben, säger Ulf Rosén.

Det handlar inte om att ”köpa färdiga stjärnor” och ge dem furstliga månadslöner. Almtunas satsning är helt annorlunda och kommer också att rikta sig mot dam- och ungdomshockeyn.

– Det är en långsiktig satsning som parallellt hänger ihop med den nya arenan och med upprustningen av den befintliga hallen. Det är väldigt viktigt för oss att få rätt förutsättningar i ishallarna och det får ses som en ”point” till kommunen. För att erbjuda en bättre produkt och intjäning behövs till exempel en restaurang, säger Almtunas ordförande, Petteri Olsén.

Publikrekord från 1962

Almtuna IS bildades den 9 augusti 1932. En gång har klubben spelat i Sveriges högsta serie, då kallad division I. Det var 1962/63. Det blev respass direkt, dock efter ett par minnesvärda matcher mot stjärnspäckade Brynäs och Frölunda. Det blev publikrekord för hockey i Uppsala: 7 524.

Två gånger spelade Almtuna i den prestigefyllda allsvenskan, som bildades efter jul och som innehöll åtta lag varav två från elitserien. Det var 1988/89 och 1991/92.

Almtuna kom 12:a i Hockeyallsvenskan 2021/22.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!