Kriminalvårdens podd är inte slöseri med skattemedel

Att många lyssnar och att jobbansökningarna ökar är bevis för att Kriminalvårdens podd inte är slöseri, skriver Kristina Wallmo.

Kriminalvårdens podd kostar skattepengar, men ger resultat, menar Kristina Wallmo.

Kriminalvårdens podd kostar skattepengar, men ger resultat, menar Kristina Wallmo.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Replik2024-01-16 07:00
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Malin Lernfelt påstår i en ledartext (5/1) att Kriminalvårdens podd är trams, meningslös och för dyr. Vi påstår motsatsen, podden är relevant, nyttig och prisvärd.

Kriminalvården finansieras av skattemedel, men vi är samtidigt en del av marknadsekonomin. Vi konkurrerar med andra arbetsgivare om arbetskraften. Och konkurrensen om rätt kompetens är hård, samtidigt som vårt behov är stort. Vi behöver fördubbla antalet medarbetare, från 16 000 till 32 000. Den är den svåra ekvationen som Kriminalvårdens kommunikationsarbete ska hjälpa till att lösa.

Att rekrytera tusentals medarbetare är inget självspelande piano. Vi behöver synas i samhället och finnas i människors medvetande för att kunna rekrytera i den omfattning vi behöver. Det kräver investeringar i kommunikation. Vi förstår att detta kan väcka kritiska reaktioner om ”slöseri med skattemedel”. Men motfrågan är given – hur ska vi göra i stället? 

Vår podd "Utan att passera gå" handlar om den ofria världen, människorna som arbetar där och gör hela landet, även Uppsala, tryggare. Vi behöver prata om vår samhällsviktiga verksamhet och vårt uppdrag – att verkställa straff och arbeta återfallsförebyggande – för att öka kunskapen om Kriminalvården. Det behöver vi göra i kanaler som människor använder och med en kvalitet som gör att folk lyssnar. 

Kriminalvårdens podd är framgångsrik. Över en halv miljon har lyssnat hittills. "Utan att passera gå" har också vunnit priser, till exempel i Swedish Content award, som en del av Kriminalvårdens rekryteringskommunikation. När podden lanserades 2021 var den under en period den mest lyssnade podden i Sverige – alla kategorier. Vi ser samtidigt att allt fler söker sig till Kriminalvården. 2022 tog vi emot 100 000 jobbansökningar. 2023 blev det över 130 000. Att synas ger resultat. Och det kommer även fortsättningsvis att kosta pengar.

Kristina Wallmo, projektledare rekryterings- och etablieringskommunikation, Kriminalvården

Svar

Jag tvivlar inte på att Kriminalvårdens podd är framgångsrik sett till antalet lyssningar. I kategorin brott och straff återfinns ett stort antal framgångsrika poddar. Därför är det orimligt att en myndighet anser det acceptabelt att lägga miljontals skattekronor på detta.

Att myndigheter lägger stora summor på rekryteringsreklam är i sig märkligt. En attraktiv arbetsgivare blir man genom att erbjuda bra villkor. För övrigt är jag rätt säker på att Kriminalvårdens oro över att försvinna i samhällsdebatten är onödig. Ni syns. Även utan bortslösade skattepengar.