Vägarbeten återställs inte

Det kan ta upp till ett år efter avslutade gatuarbeten innan det är fullt återställt på platsen. Värst drabbas cykelvägarna.

Här på Norbyvägen grävde Vattenfall för att utföra ledningsunderhåll i juli 2018. Fortfarande är cykelbanan inte återställd.

Här på Norbyvägen grävde Vattenfall för att utföra ledningsunderhåll i juli 2018. Fortfarande är cykelbanan inte återställd.

Foto: Johan Heimer

Trafik2019-05-20 07:00

Grävarbeten är något som irriterar Uppsalas trafikanter. Framkomligheten kan vara nedsatt under lång tid efter att grävskoporna lämnat platsen och hålet fyllts igen.

Ett exempel är ett grävarbete som gjordes på Dag Hammarskjölds väg i september i fjol. En elledning skulle fram och både cykelvägen och bilvägen grävdes upp. Bilvägen är asfalterad sedan länge, men cykelvägen asfalterades först i förra veckan, efter att UNT börjat ställa frågor om varför inget gjorts.

Fredrik Hansson är en av många som anmält bristerna till kommunen.

– Det känns som om de inte lägger lika stor vikt vid att det blir rätt på cykelbanorna. På körbanan blir det ordentligt lagat, säger Fredrik Hansson.

Han berättar att han tar sig fram med både bil och cykel i stan, men säger att det är ett större problem när man cyklar.

– Cyklar är känsligare än bilar för ojämnheter. Det kan ställa till det ordentligt när man kör igenom ett sånt här hål. Får man möte kan man heller inte välja väg eftersom cykelbanorna är så smala, säger Fredrik Hansson.

Det här är inte enda platsen där det brister. I vissa fall handlar det om så kallad vinteråterställning, där oljegrus används för att tillfälligt laga ytan innan vädret gör att det går att asfaltera ordentligt. Men det finns synpunkter även på att den permanenta asfalteringen är undermålig och ofta av sämre kvalitet än den ursprungliga.

UNT har begärt ut handlingar för ett urval av grävarbeten som utförts under 2018. Inte i något fall finns besiktningsprotokoll registrerade i kommunens system.

Roger Lindström, områdeschef på stadsbyggnadsförvaltningen förstår att många kan tycka att det ser ut som dålig asfaltering efter ett vägarbete.

– De nuvarande föreskrifterna säger att en temporär återställning under vinterhalvåret kan göras med oljegrus.

Det är meteorologisk sommar sedan flera veckor i Uppsala. Hur länge ska det dröja innan det återställs permanent?

– Det finns inga tidsgränser för det i dag.

Rickard Malmström, ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, säger att återställningen av cykelvägen ska vara lika prioriterad som bilvägen, men att det brister.

– Vi har en bilnorm som är djupt inarbetad. Därför behöver vi ha ett tydligare regelverk kring hur kvaliteten ska vara efter ett vägarbete.

Är inte du politiskt ansvarig för detta?

– Jag ser hur vi genomsnittligt kommer framåt hela tiden. Men vi kommer att fortsätta att ha många tillkortakommanden. Det är ett komplext arbete där många intressen står emot varandra.

Har du fler tips om hur det är att cykla i Uppsala? Skriv kommentarer i UNT:s Facebookgrupp "UNT Cykelkollen".

LÄS MER: Sex dåliga cykellösningar i Uppsala

LÄS MER: Uppsala klarar inte minimåtten för cykelvägar

LÄS MER: Så gynnar cykelsatsningen bilisterna

LÄS MER: Trafiklösningen som ökar cykelolyckorna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!