Utländska ligor fejkar bilägande

Utländska ligor använder ofta bilmålvakter vid brottsturnéer i Sverige. Vid en granskning av 304 fordonsägare med koppling till Östeuropa förekom 41 procent i polisens register för stöld- och smugglingsbrott.

Kontroll. Jonas Eronen från Uppsalapolisen vid en bil som saknar registreringsskyltar. Den man som disponerar fordonet säger till UNT att han inte kör bilen utan bara använder den som sängplats.

Kontroll. Jonas Eronen från Uppsalapolisen vid en bil som saknar registreringsskyltar. Den man som disponerar fordonet säger till UNT att han inte kör bilen utan bara använder den som sängplats.

Foto: Staffan Wolters

UNT:s granskning fortsätter2017-06-14 06:10

Den 12 april stoppade polisen en VW Passat på Svartbäcksgatan i Uppsala. I bilen fanns två rumäner med stöldverktyg och de båda männen greps misstänkta för förberedelse till stöld.

LÄS MER: 164 fordon ägs av en målvakt

UNT TV: Bilar med brister avslöjas blixtsnabbt

Bilen, som har 170 000 kronor i p-skulder, ägs av en 23-årig man från Rumänien bosatt i Uppsala. Mannen är en så kallad bilmålvakt och är registrerad som ägare av totalt 39 bilar.

Enligt polisen har målvaktsbilarna blivit ett allt större problem med åren.

LÄS MER: Polisen tar bilen för p-syndarna

Det fungerar så här:

En person som vill ha tillgång till bil men slippa betala skatt, p-böter, trängselavgifter och annat anlitar en bilmålvakt. Mot en slant ställer bilmålvakten upp på att registreras som bilens innehavare medan den i själva verket ägs och används av någon annan.

Den verkliga ägaren kan parkera hur som helst, smita från bensintankning, ertappas av fartkameror med mera utan att betala. Betalningskraven skickas istället till bilmålvakten som är svårt skuldsatt och immun mot inkassokrav.

Internationella gäng som begår brott i Sverige använder ofta bilmålvakter. Många av bilmålvakterna har inte personnummer utan använder istället ett så kallat samordningsnummer, ett slags provisoriskt personnummer för individer som inte är folkbokförda i Sverige.

Enligt polisen är en omfattande brottslighet kopplad till bilmålvakter med samordningsnummer. Hösten 2016 fanns 512 samordningsnummer som var registrerade för minst tio bilar vardera. Sammanlagt stod dessa 512 individer som ägare för 28 897 fordon.

Sex identiteter ägde mer än 1 000 fordon var och flera av samordningsnumren var skrivna på samma adresser. Bakom en del samordningsnummer fanns inga verkliga personer utan deras identiteter var påhittade.

Detta framgår av en tidigare inte publicerad rapport som UNT begärt ut från Nationella operativa avdelningen, NOA, vid Polisen, (före detta Rikskrim).

LÄS MER: Bilägaren hade 9,1 miljoner i p-böter

Underrättelserapporten visar bland annat:

* För 81 procent av de 512 samordningsnummer som var registrerade för minst tio bilar vardera fanns fordonsrelaterade skulder. Skulderna uppgick till totalt 70 miljoner kronor.

* Fordon eller personer kopplade till minst 31 procent av de 512 samordningsnumren hade enligt underrättelseuppgifter förekommit i samband med stöld eller smuggling. Andelen är troligen större eftersom uppgifter från två polisregioner saknas.

* En särskild granskning gjordes av de 304 samordningsnummer som var länkade till Östeuropa. 94 procent hade fordonsskulder och dessa uppgick till totalt 42 miljoner kronor. Samtliga 81 identiteter från Rumänien hade skulder hos Kronofogden.

* 41 procent av de 304 samordningsnumren för personer från Östeuropa förekom i Polisens register för stöld- och smugglingsbrott.

Förutom stölder sysslade vissa av dem som använde sig av bilmålvakterna även med människosmuggling och organiserat tiggeri, framgår det av rapporten från NOA.

Enligt NOA står utländska ligor för 30–50 procent av ­bostadsinbrotten i Sverige. Att ligorna vill använda bilmålvakter när de är i Sverige beror på att de behöver fordon med svenska registreringsskyltar. Det väcker mindre uppmärksamhet vid till exempel en inbrottsturné i ett villaområde än en bil med utländska plåtar.

Christer Berg, handläggare på NOA, tycker att personer med samordningsnummer ska få äga högst ett fordon vardera.

– Behöver personen fler fordon bör det krävas särskilt tillstånd, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om