Den som struntar i att betala sina p-böter riskerar att bli av med bilen. Det är tanken bakom den insats som Uppsalapolisen och Uppsala kommun nyligen börjat jobba med.
LÄS MER: Bilar med brister avslöjas blixtsnabbt
Ett synligt resultat är den svarta Volvo 855 som sedan någon månad står på kommunens uppställningsplats strax öster om Uppsala. Bilen hade hittats felparkerad i Boländerna och en kontroll visade att ägaren hade obetalda p-böter på 826 000 kronor.
Polisen kallade in en bärgningsbil med stöd av den så kallade bilmålvaktslagen. Den säger att ett fordon får tas i beslag om ägaren har minst 5 000 kronor i obetalda p-skulder. Fordonet lämnas inte tillbaka förrän skulderna är betalda.
Vad gäller Volvon har den körförbud och med tanke på att bromsar och annat inte besiktigats på tre år är det givetvis en välgärning för andra bilister att den är tagen ur trafik.
Läs om målvakten med över 13 000 p-böter
Tidigare har bilmålvaktslagen bara tillämpats sporadiskt i Uppsala och i fjol var det bara en handfull fordon som konfiskerades.
Men de senaste två månaderna har kommunen och polisen trappat upp jakten på p-syndarna. Sedan dess har ett 60-tal felparkerade fordon plockats bort från Uppsalas gator eftersom dess ägare struntar i sina p-skulder.
Trots att bilmålvaktslagen kom redan 2014 var det inte förrän i våras som den började användas mer konsekvent i Uppsala. Varför?
Kommunens förklaring är att det har varit krångligt att få fram en bilägares totala p-skulder, vilket numera går att fixa med några knapptryckningar.
Polisen å sin sida uppger att man inte haft någonstans att göra av beslagtagna fordon. Men det löstes i april när kommunen ordnade den uppställningsplats som nu används.
– Sedan dess jobbar vi mer aktivt med att ta in bilar, säger Ulf Lundgren, kommunpolis i Uppsala.
En annan brist har varit att många poliser i yttre tjänst inte känt till hur lagen fungerar, något som nyligen åtgärdats genom informationsinsatser.
– Det gör att vi nu kan gå med stora håven, kommenterar Jale Poljarevius, som är chef för poliserna i yttre tjänst i Uppsala.
Att lagen kallas bilmålvaktslagen beror på att en stor del av de bilar som drar på sig många p-böter används av kriminella. De registrerar sin bil på en bilmålvakt, en person utan betalningsförmåga som blir formellt ansvarig för p-böter, fordonsskatt, gratistankningar och liknande.
Den personen som använder bilen kan sedan strunta i p-regler, skatter och annat medan alla betalningskrav skickas till bilmålvakten.
Ett exempel är den Volvo 855 som nämns i början av artikeln. Den är skriven på en bilmålvakt, en småkriminell körkortslös 46-åring som officiellt äger 138 fordon. Han har 3 553 fordonsrelaterade skulder på sammanlagt 5,4 miljoner kronor.
Det finns dock värre fall, exempelvis en Malmöbo som är registrerad för 3 595 fordon och 65 miljoner kronor i skulder.
– Bilmålvaktslagen är ett väldigt bra verktyg mot den grova organiserade brottsligheten, anser Ulf Lundgren.
Är det inte bara för de kriminella att skaffa ett nytt fordon om en av deras målvaktsbilar forslas bort?
– De måste i så fall lägga pengar på att skaffa en ny bil. Det kan också vara så att någon som bor i till exempel Stockholm blir av med bilen i Uppsala när man åkt hit för att begå brott. Även det är något som försvårar för de kriminella.
En begränsning med lagen är att det enbart går att konfiskera bilar som är felparkerade. Å andra sidan kan myndigheterna i vissa fall beslagta fordon av andra orsaker än p-böter, exempelvis om en person har andra typer av skulder eller om bilen används som brottsverktyg.