Stadsmiljöavtal är ett statligt bidrag som kommuner och landsting kan söka för att främja hållbara stadsmiljöer. Det största projekt som hittills beviljats stadsmiljöavtal är en ny spårvägsbro till Lidingö, som fick 343,5 miljoner. Skulle Uppsala få 1,25 miljarder blir det med god marginal det störst projekt som beviljats stöd.
De första åren med stadsmiljöavtal fanns en begränsning som innebär att projektet skulle vara färdigt senast 2018. Det gör att det var svårare att få med större projekt, och har också inneburit att Trafikverket inte något år kunnat dela ut alla pengar som anslagits för stadsmiljöavtal.
För Uppsalas del handlar det nu om en avvägning: Det finns 1 miljard per år att ansöka om fram till 2029, totalt 12 miljarder. Trafikverket har ingen möjlighet att flytta pengar mellan de olika åren. Hittills har Trafikverket fattat beslut om stöd för 825 miljoner för perioden 2018–2029.
Vill man vara säker på att det finns pengar kvar för sitt projekt kan det med andra ord vara bra att vara tidigt ute. Å andra sidan är beloppen som beviljas av Trafikverket fasta utan indexuppräkning. Ökar kostnaderna längre fram på grund av att prisnivån stiger får kommunen ingen kompensation för det.
– Eftersom stödet ligger fast på den nivå de beviljas kan det vara dumt att söka bidrag för projekt som ligger väldigt långt fram, säger Elin Sandberg, som ansvarar för stadsmiljöavtalen på Trafikverket.