Stationen i Uppsala klarar inte fler tåg

För att klara den ökade tågpendlingen behöver stationen i Uppsala byggas ut. Men både utrymmet och ekonomin hindrar expansionen.

Johan Unebrand, Trafikverket.

Johan Unebrand, Trafikverket.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2017-10-22 07:03

– Redan under 2018 kommer vi att ha problem där kapaciteten blir ansträngd, säger Johan Unebrand, kapacitetsutredare på Trafikverket.

På Upptåget har det varit trångt. Men det nya dubbelspåret förbi Gamla Uppsala, som ökade kapaciteten, kan inte ensamt lösa problemet.

Det som saknas är platser att stanna och vända tåg i Uppsala. Därför kan UL inte sätta in fler avgångar på Upptåget, även om man skulle vilja. SJ och Mälab har vid nästa tidtabellsskifte i december lyckats få till några ytterligare avgångar mellan Uppsala och Stockholm när avgångstiderna för tågen ändras. Men sen är det stopp även för dem i högtrafiktid.

Redan tidigare har man aviserat att en del trimningsåtgärder ska göras för att öka kapaciteten. Det handlar bland annat om att dela upp de långa spåren i två delar så att fler tåg får plats på stationen samtidigt. Totalt satsas det 100 miljoner kronor på detta. Det avhjälper de akuta problemen, men räcker inte på långa vägar för att de långsiktiga behoven. Och då handlar det om betydligt större investeringar.

LÄS MER: SJ vill renodla tågsträckorna

Men utmaningen är inte bara ekonomisk. Utrymmet runt stationen i Uppsala är begränsat och det finns praktiska problem att få till en utbyggnad.

– Ett nytt spår 9 på stationen i Uppsala stöter på stora hinder. I norra änden finns ett ställverk. Det är den grå byggnaden som skymmer utsikten när man sitter på Katalin och tar en öl. Det är dyrt att flytta. Nästa problem är Centralgaraget. Det håller inte för att lägga spår på och måste förstärkas eller rivas. Och till sist har vi den populära Lennakatten.

Då kan man enligt Johan Unebrand se om det går att utöka stationen på längden i stället för på bredden.

– I söder har vi en godsbangård som inte används så mycket. En möjlig lösning kan vara att göra Strandbodkilen till den nya huvudentrén och lägga nya spår söder om Strandbodgatan.

LÄS MER: Movingo ska rädda SJ:s röda siffror

Uppsala ligger i en av landets mest expansiva regioner. Befolkningsutvecklingen har i princip följt de kommunala planerna som räknat med en kraftig tillväxt. Järnvägsinvesteringar görs dock på mycket lång sikt. Och här har infrastrukturen inte hängt med i den snabba utvecklingen av tågpendlingen.

Tänkte man för snålt när den nya stationen i Uppsala byggdes?

– Det är klart att det var prioriteringar i förhållande till kostnader när den byggdes. Men även om jag är part i målet tycker jag att stationen blev bra och att den håller än. Men vem hade kunnat ana den här trafikutvecklingen? frågar Johan Unebrand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!