Förändringen, där tågen mellan Gävle och Linköping, nu klassas som intercitytåg hade SJ förmodligen gjort även om movingobiljetterna inte införts.
– Vi vill göra en skillnad på tåg som går längre sträckor där man har en bokad sittplats och regionala sträckor där man åker obokat. Och vi har haft problem på de sträckor där vi haft både obokade och bokade resenärer. Det blir inte heller någon bra resa för dem som har bokad sittplats om det kommer på 150 resenärer till som inte får någonstans att sitta. Därför inför vi nu obligatorisk platsbokning på tågen från Gävle, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.
LÄS MER: Movingo ska rädda SJ:s röda siffror
Han säger att det inte är möjligt att dimensionera tågen från Gävle och Dalarna så att Uppsalapendlarna får plats.
– Då måste vi sätta in extra vagnar på de sträckorna som går halvtomma resten av vägen. Vi har en begränsad mängd fordon. Och vi kan inte ta vagnar från tågen som kör Stockholm–Uppsala till tågen som går Gävle–Linköping.
LÄS MER: Stationen i Uppsala klarar inte fler tåg
Enligt SJ är sträckan Gävle–Stockholm för lång för att fungera som en pendlingssträcka. När restiden går över en timme blir det allt färre som väljer att pendla varje dag.
Mellan Uppsala och Stockholm är det sett över hela dygnet ungefär hälften av SJ:s resenärer som dagspendlar. Men på ett morgontåg är andelen snarare 80/20 med pendlare och övriga resenärer.
– Kommer man upp till Gävle, där man närmar sig 2-timmarsgränsen, minskar andelen pendlare drastiskt. På ett av våra morgontåg från Gävle är det kanske högt räknat 20 procent som pendlar och resten har ett annat mål med resan. Mellan Uppsala och Gävle har vi inga pendlare alls, det är mycket billigare med Upptåget. Och från Tierp har vi totalt 10–20 personer som pendlar med våra tåg till Stockholm, resten åker med Upptåget och byter i Uppsala, säger Jan Kyrk.