Ska verkligheten eller kartan bestämma?

Kommunen har hittills valt att försvara systemet och hänvisa till att det är lagligt. Men vad är en likvärdig bedömning värd om den bygger på fel grunder? Det är vad Uppsala kommun borde fråga sig, skriver Johan Heimer.

Foto: Pär Fredin

kommentar2017-01-16 08:05

Skolplaceringarna är avgörande när många Uppsalaföräldrar ska få ihop sin vardag. Att det finns ett missnöje med hur antagningssystemet tillämpas visar inte minst de många beslut som överklagats till förvaltningsrätten.

Utbildningsnämnden har inför årets skolval genom att återinföra syskonförturen försökt parera åtminstone en del av kritiken. Men när syskonförturen är tillbaka kommer det att vara än viktigare att övriga antagningsprinciper tillämpas på ett både rättvist och transparent sätt eftersom konkurrensen om platserna vid de översökta skolorna kommer att vara ännu hårdare.

Läs mer: Relativ närhet gav lång skolväg

Läs mer: Fiffel med folkbokföring för att få skolplats

Hittills har viljan att förändra systemet inte varit särskilt stor, varken från tjänstemännen på utbildningsförvaltningen eller från politikerna i utbildningsnämnden. När brister uppdagas och påtalas är motargumentet att kommunen fått rätt när saken prövats rättsligt. Men rättsinstanserna prövar inte om urvalet görs på ett lämpligt eller rimligt sätt. De prövar bara om det strider mot lagen.

Politikerna säger att man beklagar att alla inte kan få sitt förstahandsval och att man ska arbeta för att fler skolor ska bli attraktiva att söka. Ett argument som använts är att om man gör en förändring så är det andra elever som drabbas och som inte skulle komma in på den skola som föräldrarna valt.

Det föräldrarna reagerat på är att avståndet till den skola de sökt i andra hand jämförs med avståndet till den närmaste skolan, där det redan konstaterats att de inte får plats. Dessutom gör brister i kartunderlaget att det för många elever inte är den närmaste cykelvägen som används i beräkningen.

Det borde inte vara särskilt komplicerat att ta hänsyn till om eleverna får plats eller inte när man bestämmer vilka skolor man ska jämföra. Mig tog det en timme med ett excelark för att se vilka elever som borde få plats och inte, när jag väl hade fått in avstånden till de olika skolorna.

Svårare är det kanske att få ett kartunderlag som till hundra procent stämmer med verkligheten. Det är inte praktiskt möjligt för antagningsenheten att ge sig ut och cykla vägen till skolan för samtliga 4 200 elever som omfattas av skolvalet. Men ett kartverktyg som stämmer betydligt bättre än dagens kan Uppsalas föräldrar kräva för att få ett rättssäkert skolval.

Nu tillämpas i stället principen att om kartan och verkligheten inte stämmer överens så gäller kartan.

Antagningssystemet med den relativa närheten är tekniskt komplicerat och man kan inte begära att politikerna ska detaljstyra hur kartorna ska se ut och datakörningarna göras. Men politikerna kan ge tjänstemännen i uppdrag att skruva på systemet så att det stämmer bättre överens med verkligheten och inte bara följer en teoretisk bild av hur man tror att det ser ut.

Kommentar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!