Så tycker Uppsalaborna om de nya hastighetsgränserna

Vad tycker Uppsalaborna om de sänkta fartgränserna i trafiken? UNT gav sig ut på stan och frågade. En sak är klar: frågan engagerar.

Som övningskörare tycker Nadin Abdu det är skönt att Uppsalas trafiktempo sjunker.

Som övningskörare tycker Nadin Abdu det är skönt att Uppsalas trafiktempo sjunker.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala2019-04-19 08:00

Inne bland Uppsalas bostadsområden kommer 30 kilometer i timmen att vara den dominerande farten framöver. Vid en del andra gator sänks maxgränsen från 50 till 40 samt från 70 till 60 km/t.

LÄS MER: I höst ska hela Uppsala köra saktare

Nadin Abdu har just stannat till med bilen vid Resecentrum i centrala Uppsala. Det visar sig att hon är ute och övningskör med sin pappa. Inte minst som nybörjare bakom ratten välkomnar hon att kommunen sänker hastighetsgränserna.

– Det är enklare att hantera bilen om man inte kör så fort och jag tycker att 40 är en ganska bra maxgräns på många gator. Men även om det är 40 som gäller är det många som ligger över, säger Nadin Abdu.

Hon påpekar även att det blir säkrare för gående om bilarna kör lite långsammare.

En bit bort vid Resecentrum sitter Hassan Misto i sin taxibil och väntar på kunder. Han har en mer kluven inställning till kommunens omskyltning.

– Det finns både för- och nackdelar. Det är bra med låg hastighet vid skolor men på vissa vägsträckor, till exempel i utkanten av Uppsala, känns det onödigt.

– På en del gator vid till exempel Nyby, varför ska det vara max 40 där om trafiken är säker? Det kan lätt bildas köer om många kör långsamt och när folk blir irriterade uppstår farliga omkörningar, framhåller han.

Barbro Tjernström är inne på samma linje.

– Är det inte så tättbefolkat längs en sträcka kan det vara tveksamt att sänka från 70 till 60 kilometer i timmen. Men på många håll är det bra att farten blir lägre, en del bilister ligger ständigt 10 kilometer i timmen över det tillåtna.

Sven Eriksson tycker att nackdelarna med de lägre fartgränserna i Uppsala överväger. Han anser att det kan vara omotiverat med 40 km/t längs gator där det inte bor så mycket folk och där få går och cyklar.

– På de flesta sträckor i Uppsala tycker jag att man kan behålla 50 kilometer i timmen även om 40 kan vara bra på några håll, säger Sven Eriksson.

Han tycker inte att Uppsalas största trafikproblem är bilister som kör för fort.

– Nästan alla olyckor orsakas av cyklister som kör hur som helst och tillbuden blir inte färre av att bilisterna tvingas köra långsammare. För att få stopp på olyckorna borde kommunen istället sätta upp hinder vid övergångsställena så att inte cyklisterna kör rätt ut i gatan.

Vid Vaksala torg kommer Marko Marinkovic promenerande i vårsolen. Han tycker inte att det finns skäl till lägre hastighetsgränser i Uppsala.

– Folk bryr sig ju redan om trafiksäkerheten och kör försiktigt så det fungerar bra i Uppsala som det är.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om