M vill bygga skola på Kapområdet

Efter den senaste förseningen av skolan i Industristaden lanserar Moderaterna nu Kap-området som ett alternativ för en skola. "Det blir både bättre och snabbare", enligt Therez Olsson, kommunalråd.

Här på Kapområdet tycker Therez Olsson (M) att det är en bättre plats för en skola än vid den gamla bussdepån.

Här på Kapområdet tycker Therez Olsson (M) att det är en bättre plats för en skola än vid den gamla bussdepån.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2017-09-27 07:05

– Vi har alla anledningar att vara självkritiska till att det inte redan finns en skola i Industristaden. Men det måste gå att hitta lösningar tidigare än 2023, säger Therez Olsson (M).

När ärendet var uppe i kommunstyrelsen och plan- och byggnadsnämnden yrkade därför alliansen på att man i stället för att bygga en skola på platsen för dagens bussdepå utreder en placering vid Kapområdet eller i södra Kungsängen, där kommunen i dag har ett lager.

LÄS MER: Central skola försenas ytterligare

LÄS MER: Bussdepå blir skola

LÄS MER: Stadskärnan växer söderut

– Huvudargumentet är att busstomten ligger vid en av Uppsalas mest trafikerade korsningar. Det blir ingen bra miljö för barnen . Dessutom har man uttalat att flera byggnader på tomten ska bevaras. Det blir inte enkelt att bygga en skola på den platsen, säger hon.

Hon framhåller att en detaljplan kan vara klar inom ett år.

– Det är orimligt att det ska behöva ta fem år innan en skola är färdig. Med vårt förslag får man dessutom en bättre lokalisering. Det blir ocksåt fantastiska förbindelser när den nya bron längs Kungsängsesplanaden är färdig.

När bron byggs ökar trafiken på Kungsängsesplanaden. Är inte risken stor att det blir en osäker skolväg så att barnen från Industristaden tvingas åka skolbuss, trots att avståndet är kort, precis som i dag?

– Ambitionen måste vara att det inte ska bli så. Dessutom får barnen en bättre utemiljö, oavsett hur de tar sig till skolan.

Erik Pelling (S), ordförande i plan- och byggnadsnämnden, säger att Kap-alternativet för en skola redan har utretts och förkastats.

– Jag har också ställt den frågan. Då har beskedet varit att det blir för nära reningsverket. Skyddsavståndet som finns för bostäder gäller även om man bygger en skola. Barnen ska vistas där en stor del av dagen.

Men det finns ju arbetsplatser i området. Där vistas människor också en stor del av dagen. Lukten från reningsverket är väl inte farlig?

– Det besked vi har fått från bland annat miljökontoret är att den vägen inte är framkomlig. Den förskola som finns på andra sidan ån är där på nåder, och har av det skälet endast fått ett tillfälligt bygglov.

– Vi måste göra det bästa av situationen. Skolan på busstomten kommer heller inte att lösa hela skolbehovet i innerstaden. Vi måste också hitta andra lösningar. Man kan inte trolla bort behovet av en central skola som är akut. Och då måste vi fatta beslut nu och göra det med ett prioritetsförfarande på fulla växlar, säger Erik Pelling.

Bussdepå ska bli skola

Kommunstyrelsen beslutade på mötet den 30 augusti om projektdirektiv för den så kallade busstomten där stadsbussarna har sin depå i dag.

Bussdepån ska flytta till Fyrislund i december 2019.

Enligt beslutet i kommunstyrelsen ska man prioritera att bygga en skola på platsen. Den väntas stå klar 2023. Dessutom ska här bli parkeringsgarage, butikslokaler och arbetsplatser.

Flytten av bussdepån har varit planerad i många år, men har försenats flera gånger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om