Kommunen backar om boendeparkering

Efter att UNT berättat att de som bor på fel sida av gatan får dyr boendeparkering ändrar kommunen beslutet. Nu ska boende på båda sidor av Tiundagatan få boendeparkeringstillstånd.

Olof Roshanbin Hjorth är nöjd med att kommunen ändrade sig snabbt om boendeparkeringstillstånden i området där han bor.

Olof Roshanbin Hjorth är nöjd med att kommunen ändrade sig snabbt om boendeparkeringstillstånden i området där han bor.

Foto: Staffan Claesson

Parkering2017-08-30 07:56

LÄS MER: Dyr parkering på fel sida av gatan

LÄS MER: Blandade känslor för p-avgift

LÄS MER: P-kostnad ska styra trafiken

LÄS MER: Överens men oeniga om detaljer

– Gränsdragningen för boendeparkeringen från 90-talet när situationen såg helt annorlunda ut. Med de nya avgifterna blev just den här gränsen inte bra, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

I ett delegationsbeslut ändrar därför gatu- och samhällsmijönämnden gränsen för boendeparkering så att även boende på udda husnummer av Tiundagatan, från nummer 37 i höjd med Tiundaskolan och norrut, kan ansöka om tillstånd för boendeparkering. Ändringen gäller från den 18 augusti.

Skillnaden i priset för parkering är stor om man får ta del av subventionen för de boende eller inte. Med boendeparkeringstillstånd kostar det 20 kronor per dag att parkera bilen, utan tillstånd är priset 130 kronor per dag.

Olof Roshanbin Hjorth, en av de boende i området som tidigare blev utan boendeparkering, är nöjd.

– Jag är imponerad av hur snabbt de kunde lösa det från kommunens sida. Jag hade trott att det här skulle ta mycket längre tid, säger han.

Johan Lundqvist säger att han inte fått signaler om att det skulle vara bekymmer med gränsdragningen på några andra ställen. Därför är inga fler förändringar av gränserna för boendeparkering aktuella. Däremot görs löpande översyner av effekterna av de nya parkeringsavgifterna.

– Förvaltningen tittar kontinuerligt på vilket utfall det får, bland annat på antalet parkeringsplatser för boende och övriga, säger Johan Lundqvist.

Subventionerna ska bort

De nya parkeringsavgifterna är en del av Uppsalas parkeringspolicy, som innebär att subventionerna av parkering på kommunal mark ska fasas ut. För att öka framkomligheten vill man också ha färre parkerade bilar längs gatorna. Ett problem i många områden är att det varit svårt att hyra ut parkeringsplatser på fastighetsmark för ett pris som motsvarar kostnaden när det finns billiga eller gratis parkeringsplatser på kommunal mark.

Områden längre ut från city, där det tidigare varit gratis att parkera, får en avgift på 5 kronor eller 10 kronor per timme. De nya avgifterna införs successivt med början i Luthagen och Fålhagen. Till hösten väntar Sala backe och bortre Fålhagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!