– Jag har två fastigheter, fyra bilar samt affärsverksamhet. Att sitta och bevaka räkningar är för mig en omöjlighet, säger Karl Gustaf Edung.

När fakturan för fordonsskatten på en av bilarna väl kom nu i veckan kom den en månad för sent. Karl Gustaf Edung har därför – i likhet med många andra – fått en straffavgift som följd.

– Jag är så förbaskad på Citymail att jag skrivit till Post- och telestyrelsen samt till Näringsdepartementet, säger han.

Karl Gustaf Edung är en av flera hundra Uppsalabor som kontaktat UNT på telefon eller mejl i veckan och vittnat om post som kommit uppemot fem veckor för sent. Ingela berättar i ett mejl hur hon fått körförbud på bilen efter en missad fordonsskatt: "Vi ringde Transportstyrelsen som berättade att vi var långt ifrån ensamma om att inte ha fått räkningen, men att det beror på något fel på Citymail. Vi betalade direkt, men i dag kom en påminnelseavgift. Det är så fruktansvärt fräckt! Det är ju inte vårt fel, utan Citymails", skriver hon.

Enligt Transportstyrelsens beräkningar kan det vara cirka 8 000 Uppsalabor som inte har fått avin om fordonsskatt i tid. Enligt Transportstyrelsen är det kundens eget ansvar att hålla reda på fakturor, och Citymail menar att berörda kunder får höra av sig till avsändaren.

"En räkning kom drygt en månad för sent, ärendet har gått till inkasso och kostar mig 300 kronor extra. Och Citymail friskriver sig från allt ansvar", skriver Louise i ett mejl.

När Alf tömde sin postlåda för några dagar sedan blev han förvånad över att den var proppfull av försenade brev och påminnelseavgifter. Han berättar att han pratat med en mindre firma, som blivit nedringd efter att räkningar inte kommit fram till kunderna: "De är beroende av gott renommé och firman lider stor förtroendeskada som orsakats av detta."

Även på UNT:s Facebooksida har reaktionerna varit starka. Läsare beskriver haveriet som en "skandal" och en "katastrof". "Nu räcker det med allt strul med postutdelningen! Ni har tagit uppgiften att dela ut posten så ta ert ansvar," skriver exempelvis Else, medan Malte hoppas på konsekvenser: "Förhoppningsvis avbryter företag avtal och myndigheter väljer en annan leverantör vid upphandling i fortsättningen".

Det är inte bara fakturor som inte levererats. Prenumererade tidningar och skolbetyg är exempel på annat som har fastnat. "Sonens betyg har fortfarande inte kommit fram," skriver en läsare.

Christina fick i veckan ett direktadresserat brev från Frälsningsarmén med en vädjan om att skicka pengar till behövande i jul. "Måste kännas oerhört tråkigt för en organisation som de" konstaterar hon.

Läs mer: "Post uteblev hela december"

Läs mer: "Postförseningar slår hårt mot många Uppsalabor"

Läs mer: "Citymails haveri ska nu granskas"