LÄS MER: P-plats höjer hyran med 1 000 kronor
Till sommaren stänger bensinmacken vid Grindstugan intill Dag Hammarkjölds väg. I november–december hoppas Uppsala Parkerings AB att både saneringen av den gamla macktomten och pappersarbetet ska vara klart så att de kan sätta spaden i jorden för det nya bygget.
Här ska det bli ett parkeringshus med cirka 500 p-platser. I bottenvåningen blir det en livsmedelsbutik och på sidan som vetter mot Rosendalsområdet blir det 133 studentbostäder i det sju våningar höga huset.
Fastigheten kommer att bli en så kallad tredimensionell fastighetsbildning, ungefär som Grimhild i centrala staden, där bostäder och parkeringsplatser delar på huskroppen.
På taket delas utrymmet mellan en terrass för de boende och solceller. Närheten till BMC och Ångströmlaboratoriet avgjorde att det blir studentlägenheter.
– Vår ambition är att bygga studentbostäderna så att studenterna har nära till universiteten, säger Lars-Gunnar Sjöö, byggchef på Uppsalahem.
Uppsala Parkerings AB kommer att äga och driva parkeringshusdelen, medan Uppsalahem står som ägare till butiks- och bostadsytorna.
Parkeringshuset finansieras delvis genom att byggherrarna, som ska bygga bostäder i området, i stället för att tvingas bygga parkeringsplatser i bostadshusen gör ett friköp av platser i parkeringshuset. Kostnaden för att ordna en parkeringsplats blir då 175 000 kronor i stället för 500 000, vilket det blir i ett underjordiskt garage. Friköpet täcker drygt hälften av kostnaden för parkeringsplatserna. Resten finansieras med avgifter.
– Vi räknar med att de flesta kommer att köpa platser hos oss. Huvudidén är att bygga hela södra staden relativt bilfritt. Det blir också billigare totalt sett, säger Tom Karlsson, vd för Uppsala Parkerings AB.
I parkeringshuset ska det finnas både besöksplatser som man betalar per dag eller timme och fasta platser som de boende i Rosendal hyr på månadsbasis. Parkeringspriserna är inte fastställda än men kommer förmodligen att ligga i storleksordningen 1 000–1 200 kronor per månad.
Alla byggherrar har dock inte valt att köpa platser i p-huset. Genua, som nu bygger projektet Botanikern strax intill satsar i stället på ett underjordiskt garage i huset de bygger.
– Det höjer livskvaliteten att inte behöva gå i väg för att hämta bilen, säger Henrik Raspe, på Genua.
Han räknar med en p-platshyra på sama nivå som i parkeringshuset, vilket gör att en del av parkeringsnotan hamnar på boendekostnaden för alla bostadsrättsinnehavarna, även för de hushåll som saknar bil.