Läs mer: Dubbeldäckare ska rädda Upptåget
Läs mer: UL:s recept mot tågträngseln
– Uppsala central är en av de stationer i Sverige där det pågår mest förändringsarbete inför framtida behov, säger Ylva Gustafsson Höjer, planeringschef för region öst inom Trafikverket.
UNT kunde i måndagens tidning berätta om UL:s planer på att öka kapaciteten för Upptåget. Det handlar om att på sträckan Uppsala–Tierp–Gävle byta ut de nuvarande tågen mot dubbeldäckartåg. Ett sådant tågset tar lika många passagerare som när två av dagens tågset kopplas ihop. Formellt beslut fattas av regionfullmäktige i höst. Och går allt som det ska kan de nya tågen börja rulla redan 2019.
Längre fram i tiden, 2025, räknar dock region Uppsala att kapaciteten behöver höjas ännu mer. Det innebär i så fall att dubbeldäckartågen körs dubbelkopplade med två sammankopplade tågset. Ett dubbeldäckartåg är längre än dagens tågset, och ska de dubbelkopplas räcker inte längre de plattformar som används i dag. Alternativen är att använda någon av de längre plattformarna vid Uppsala central eller att förlänga dagens plattformar där Upptåget vänder.
– Det är komplext och svårt. Det pågår flera funktionsutredningar kring Uppsala central. Och vi lägger in önskemålen från UL om att köra längre tåg i det arbetet, säger Ylva Gustafsson Höjer.
Andra saker som kräver förändringar av stationen i Uppsala är en eventuell fyrspårsutbyggnad. Något beslut om det är inte fattat, men Trafikverket behöver ändå utreda vad det skulle få för konsekvenser.
– Det handlar om att utöka vändningsmöjligheterna vid Uppsala central. Vi tittar på om dagens spårkapacitet kan användas på något annat sätt och om växlar behöver byggas om, säger Ylva Gustafsson Höjer.
Dagens tågpendlare har upplevt många förseningar. Betyder framtida ombyggnader att de kan vänta sig ännu mer problem?
– Ska perrongerna förlängas i samma läge är det inte så komplicerat. Vi försöker planera åtgärderna så att störningarna blir så små som möjligt, och lägga avstängningar när pendlingen inte är så stor. Men det måste planeras långt i förväg. Vi måste tala om för operatörerna ett och ett halvt år i förväg om vi ska göra saker som påverkar trafiken.
Den totala kostnaden för Upptågstrafiken är i dag 160 miljoner kronor per år. År 2020, när de nya tågen är på plats, beräknas kostnaden till 240 miljoner. Det blir ett framtida politiskt beslut hur det ska finansieras