Under december och början av januari har postleverantören Citymail (tidigare Bring Citymail) haft stora problem med sin utdelning av post i Uppsala, vilket UNT rapporterat om. Ett stort antal Uppsalabor i olika stadsdelar har i kontakt med UNT berättat om post som kommit flera veckor för sent – däribland fakturor, vilket inneburit att många nu fått påminnelseavgifter.
Citymail är den näst största postoperatören efter Postnord. Alla postoperatörer behöver tillstånd från statliga myndigheten Post- och telestyrelsen (PTS), ett tillstånd som bland annat innebär att postverksamheten ska bedrivas utan avbrott.
– Avbrott i postutdelningen kan hända, om det till exempel stormar kraftigt eller sker ett magsjukeutbrott. Men längre avbrott är inte acceptabelt, säger Olof Bjurö som är chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen.
PTS kommer nu att inleda en tillsyn mot Citymail för att ta reda på vad som hänt.
– De får berätta sin version samt, om det visar sig ha handlat om ett längre avbrott, hur de ska säkerställa att det inte inträffar igen.
Kan det bli några repressalier mot Citymail?
– Det finns möjlighet att förelägga vid vite, som är ett slags böter, men det har aldrig hänt.
Finns något sätt att ta reda på om det ligger post någonstans som man borde ha fått?
– Nej. Förutom om du förväntar dig en faktura, då kan du ju ringa företaget och fråga. Men det ska man ju egentligen inte behöva, postoperatörerna ska ju dela ut post utan avbrott.
Vilken skyldighet har en postoperatör gentemot personer som fått påminnelseavgifter när fakturor inte delats ut?
– Ingen, eftersom det inte finns något avtal mellan den enskilde och postoperatören. Den enda som har avtal med postoperatören är avsändaren. Enskilda har därför ingen laglig rätt till ersättning.
Citymail delar inte ut post från privatpersoner utan enbart från företag och myndigheter, däribland Vattenfall, Transportstyrelsen, Riksbyggen och Upplands energi.
Riksbyggen Uppland uppmärksammades på problemet några dagar före jul, när kunder undrade var deras hyresavier var. Riksbyggen beslutade då att skicka alla avier igen med A-post med Postnord och har skjutit upp sista betalningsdagen.
– Vi arbetar hårt för att kunderna ska drabbas så lite som möjligt, men det har så klart inneburit en hel del jobb för oss, säger Ulrika Bergqvist, kundgruppschef för Riksbyggen Uppland.
Flera Uppsalabor har vittnat om att de inte fått fakturor om fordonsskatt, vilket lett till påminnelseavgifter. På Transportstyrelsen ser man nu över frågan. Enligt deras beräkningar kan det röra sig om cirka 8 000 Uppsalabor som inte fått avin i tid.
– Enligt vårt avtal med Citymail ska de informera oss vid större störningar, vilket inte har skett. Vi fick reda på förseningarna i UNT. Vi har kontaktat Skatteverket och informerat dem, om de sedan väljer att ta bort dröjsmålsavgiften i dessa fall är upp till dem att besluta om, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Citymail har förklarat för UNT att förseningarna beror på en omorganisation i början av december, samtidigt som man haft problem med sjukdomar och strömavbrott.