Brevbärare vittnar om tuffa veckor

Citymail har i veckan tagit hit brevbärare från andra städer för att dela ut post som är uppemot en månad försenad. "Klart att det är pinsamt att dela ut räkningar som redan skulle varit betalda" säger en uppgiven brevbärare i Uppsala.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Uppsala2019-01-11 07:00

Den här veckan har många Uppsalabor fått tjocka högar med post som skulle delats ut för flera veckor sedan. Postoperatören Citymail kallade nämligen i tisdags hit brevbärare från bland annat Västerås och Köping för att ge de hårt pressade brevbärarna i Uppsala en chans att komma ikapp med de enorma förseningarna.

– Det känns fortfarande tungt och jobbigt, men efter den här veckan kommer mycket att vara utdelat. Vi kommer fortfarande att ligga efter, men inte uppemot fyra veckor, säger brevbäraren Erik.

Erik heter egentligen något annat, men vill vara anonym. Han har jobbat i många år som brevbärare på Citymail (tidigare Bring Citymail) i Uppsala och beskriver situationen sedan slutet av november som kaotisk. Då slogs de tre kontoren i Uppsala ihop till ett. Men bemanningen var alldeles för låg: brevbärarna behövde organisera upp det nya kontoret samtidigt som posten i vanlig ordning skulle delas ut. Dessutom fick de i samma veva nya rundor som de inte var vana vid.

– Vi hamnade efter redan från början, posten samlade snabbt på sig och till slut blev det ohållbart. Vissa brevbärare har varit uppgivna, andra jättestressade. Det är klart att det är pinsamt att dela ut räkningar när man vet att de redan skulle ha varit betalda. Man vill ju göra ett bra jobb, det handlar om yrkesstolthet.

Uppsalabor som Erik mött på sina rundor har varit irriterade och besvikna.

– Man får försöka förklara vad förseningarna beror på, att vi haft en stor omorganisation och inte fått allt på plats. Även om de flesta förstår har en del fortfarande varit sura. Inte på mig, men på Citymail. Sagt att det är ett jävla skitföretag.

Fackförbundet Seko för nu en dialog med Citymail om brevbärarnas situation i Uppsala.

– Det är såklart helt oacceptabelt att våra medlemmar har såna här arbetsförhållanden, säger Mattias Holmén som är ordförande i Seko Citymailklubben.

Mattias Holmén har varit med om störningar efter liknande omorganisationer på andra håll i landet.

– Men inte i den här omfattningen.

Patrik Allinger, kommunikationsansvarig på Citymail, säger att företaget hade planerat för en tillräcklig bemanning, men att sjukdomar av olika slag ställde till det.

– Men vi borde ha bemannat upp med extrapersonal redan i december när vi kom efter.

Hur ska ni se till att situationen inte uppstår igen?

– Bland annat genom att chefer tidigt meddelar om man kommer efter i postutdelningen. Citymail centralt fick reda på situationen först i början av januari.

Patrik Allinger uppgav i måndags att de värsta förseningarna bara drabbat en liten del av Uppsalaborna. Nu säger han att problemet tycks större.

– Ja, det är fler än vi trodde från början. Men hur många är svårt att säga.

Vad säger ni till personer som fått påminnelseavgifter?

– Generellt ger vi ingen ersättning för försenad post, men om personer kommer in med krav tar vi ställning i varje enskilt fall. Det kan bli en goodwillersättning.

När räknar ni med att vara ikapp i postutdelningen?

– De närmaste veckorna. Den allra mest försenade posten ska i stort sett vara utdelad nu.

Läs mer: "Post uteblev hela december"

Läs mer: "Postförseningar slår hårt mot många Uppsalabor"

Läs mer: "Citymails haveri ska nu granskas"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!