Det står en burk torkade trattkantareller i Malte Burwicks kök på lantstället på Rådmansö. Den är ett av spåren som finns kvar efter striderna han tagit för det han trott på.
Som visselblåsare måste man vara beredd på att ta stryk, det förstår man när man hör Malte Burwicks historia.
För trots att vi sedan december förra året har en lag som ska skydda visselblåsare visar historien om Malte Burwick, organisationen NTF och Trafikverket, att den som larmar om oegentligheter inte belönas.
– När jag började jobba som chef för NTF Öst i juni 2015 var jag så glad. Här fick jag en fri roll att jobba med trafiksäkerhet och fokusera på kunskap för trafikanter.
NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, var en ideell organisation som arbetade bland annat med att ta fram information om trafiksäkerhet till allmänhet och organisationer. Det mesta av verksamheten finansierades av skattemedel via bidrag från Trafikverket.
Riksorganisationen NTF samverkade med 14 regionala förbund. Ett av dem var NTF Öst, med ansvar för Uppsala, Stockholms och Gotlands län. Det var alltså där Malte Burwick blev chef.
– NTF har varit väldigt starkt som blåslampa i olika trafikfrågor. Men redan 1999 granskade Riksrevisionen NTF och hade svårt att se vad alla pengar gick till. Efter det har de fått känna av minskningen av offentliga medel och det har varit tveksamt vad föreningen egentligen åstadkom. Jag försökte driva på för att NTF skulle bli mer relevant.
Malte Burwick tyckte också att det var frustrerande att NTF kommit att bli svagt rent kompetensmässigt.
– Jag ville så mycket med NTF, och därför blev det ibland rent plågsamt att se hur organisationen gång på gång framstod som okunnig och slarvig med fakta. Detta tvingades jag också själv lyssna till vid olika möten med kommunpolitiker.
På hösten 2020 gjorde Malte Burwick en upptäckt som skulle leda till slutet för NTF. Han hittade Excel-filer med data som låg till grund för den statistik som NTF redovisade över hela landet, på läns- och kommunnivå.
– Statistiken innehöll många grova fel. Mätning av hjälm- och bältesanvändning har ju varit NTF:s viktigaste projekt ekonomiskt med stöd från Trafikverket.
Malte Burwick skrev då på NTF:s intranät vad som hade hänt och att NTF måste redovisa detta för Trafikverket och beklaga.
– Då inleds den mest absurda process som jag varit med om. Allt kan stavas förnekelse och vilseledande kommunikation från ledningen som hävdar att Trafikverket redan vet hur vi jobbar. De säger att det finns ingen anledning att informera Trafikverket. Och att det jag förklarade var felaktigt inte alls var det.
När det stod klart att NTF inte skulle informera Trafikverket om felaktigheterna och att de dessutom skulle söka nya projektpengar för att fortsätta bedriva verksamhet som ledde till den felaktiga statistiken, blev Malte Burwick misstänksam kring om det kanske var något mer ledningen försökte dölja.
På NTF:s intranät hittade han några avtal om projektbidrag från Trafikverket.
– Jag behövde inte läsa länge för att se att det här inte kan ha gått rätt till. Stödet som Trafikverket får betala ut får enbart baseras på lönekostnader. Vi fick alldeles för höga belopp i förhållande till lönerna.
Detta var i slutet på oktober 2021 och Malte Burwick mejlade ledningen och gav dem till 8 november på sig att informera Trafikverket. Om det inte skedde innan dess skulle han göra det själv.
– Det enda svar jag fick var att de bad mig att inte informera Trafikverket. Till övriga NTF-organisationen kommunicerades att de inte gjort något fel och att jag ljög.
Efter det togs han bort från mejllistor, intranät och flera av hans gamla kollegor som han tyckt om blockerade honom på LinkedIn och Facebook.
– Min ambition var hela tiden att krishantera och rädda NTF. Jag bedömde att vi kunde komma ut med ett starkare varumärke än innan om bara rätt saker gjordes. Men organisationen jag kämpade för visade sig ha sekteristiska drag och sekter gillar ju inte när personer kritiserar verksamheten eller ledningen.
Resten av historien om hur Malte Burwick visselblåste till Trafikverket som slutligen polisanmälde NTF till Ekobrottsmyndigheten har UNT skrivit om i en tidigare artikel.
– Jag kan inte förstå att så många det var som visste hur NTF lurade Trafikverket, bara var tysta. Men samtidigt kostar det ju att höja sin röst. Det var bara en annan person som vittnade om hur ekonomin missköttes. Han blev oerhört illa behandlad av ledningen och till och med hotad med avsked.
I april 2022 begärde sig riksorganisationen NTF i konkurs men flera av länsförbunden finns kvar.
Malte Burwick arbetar nu på Atentis, tidigare NTF Öst, med bland annat trafikantkommunikation via egenproducerade filmer. Arbetet sker både från kontoret i centrala Uppsala och från lantstället på Rådmansö där han nu sitter omgiven av svampskogar som han för elva år sedan vandrade i timtals och fyllde korg efter korg med trattkantareller.
Då hade han efter tre och ett halvt år som vd på UL fått lämna det jobb han brann så mycket för. Han hade precis gjort ett stort arbete med att krishantera efter en upphandlingsskandal där en medarbetare läckt konfidentiell information till ett av de företag som deltog i upphandlingen, och upplevde att UL kom stärkta ur krisen. Nu var nästa steg att ta organisationen genom en stor förändring med bland annat det nya pendeltåget till Stockholm och ett nytt biljettsystem.
Ägandet av UL skulle då också övertas av landstinget och Malte Burwick fick först höra att hans roll bara skulle omformuleras. Några månader senare bestämde dock landstingsstyrelsen att hans tjänst skulle utlysas och han erbjöds i stället att söka sitt eget jobb.
– Efter allt jag gjort för kollektivtrafiken kändes det för förnedrande att konkurrera om mitt eget jobb när jag heller inte fick svar på varför förutsättningarna ändrades, så jag lät bli.
– Jag gick ner mig rejält i två år efter det. Mitt självförtroende försvann fullständigt. Jag var helt övertygad om att ingen någonsin skulle vilja anställa mig igen.
Det är elva år sedan men det finns fortfarande svamp kvar efter alla hans turer i skogen där han gick och försökte både förstå och glömma, utan att lyckas.
– Man kan knäckas snabbt om man upplever sig illa behandlad i arbetslivet. Våra jobb är ju en så viktig del av vår identitet.