För första gången sedan pandemin tar Uppsala nu emot skolpersonal från vänorten Minneapolis, en del av ett långt utbyte. Under onsdagen besökte de Stordammens skola.
– Det är fint att se hur stolta alla elever är över att visa upp sin skola, säger VaNita Miller.
Det är sjunde året som VaNita är med i utbytesprogrammet. Hon är före detta spanskalärare från Minneapolis, och är ansvarig för utbytet tillsammans med Lisa Landerhjelm, rektor på Tunabergsskolan. Deltagarna här i Sverige öppnar sina hem för besökarna under veckan. VaNita och Lisa sover alltid hemma hos varandra under utbytena och genom åren har de kommit att lära känna varandra bra.
Medan de övriga deltagarna går iväg för att vara med på sexornas engelskalektion stannar vi kvar med VaNita och Darren Johnson, före detta förskolelärare, i personalrummet. För dem är personalrum ett ganska nytt koncept på deras skolor i Minneapolis, innan utbytena hörde det inte till att lärarna hade ett rum där de tog pauser tillsammans.
– Det är kraft i fikat. Fikastunden, kaffepausen – det kan låta löjligt men den är jätteviktig. Det är ett sätt för lärare att ta sig tiden att sitta tillsammans och bara vara. Om lärarna stärker sina relationer och mår bra så märker eleverna det, menar VaNita.
Tillsammans med Lisa diskuterar de skillnaderna mellan den svenska och amerikanska skolan. Det mest nedslående är trots allt den amerikanska skolans oundvikliga fokus på säkerheten.
– De frågade oss var våra stängsel kring skolgården är. När vi sa att det inte finns några undrade de hur det fungerar, berättar Lisa.
Efter de många skolskjutningar som drabbat USA tvingas skolorna ha en intränad rutin och vidta olika åtgärder. Alla dörrar är låsta utom huvudentrén och på skolgården finns alltid vuxna med. Ibland finns säkerhetskontroller placerade vid ingången. Likt brandövningar finns tydliga planer för hur lärarna ska agera i fara.
– Det hela är sorgligt. Vi har en "kod röd". Då stänger man alla dörrar, gömmer sig och är tyst, säger VaNita.
Med de senaste årens våldsdåd på skolor i Sverige har dock säkerhetsfrågan blivit ett måste att tackla även här. Elever och lärare ska öva på scenarion där dödligt våld förekommer på skolan, och skolor ska se över beredskapen. I mars planerade Uppsala kommun att dessa övningar ska hållas nu i höst.
– Vi har mycket att lära av hur de jobbar med säkerheten, säger Lisa.
Vad har ni märkt när ni besöker svenska skolor?
– Eleverna är väldigt engagerade och lyssnar. Relationen mellan de vuxna och eleverna är mer avslappnad. Det är mer av en konversation och mindre auktoritärt. Eleverna är inte rädda för att ifrågasätta och det känns som att det är en trygg plats att prata med varandra, säger Darren.
– Det har nog mycket med hur man uppfostrar sina barn i Sverige. Det är mänskligare och mer tillåtande, barn tillåts vara barn längre, fortsätter VaNita.
Både Darren och VaNita beskriver skolorna i Minneapolis som mer fokuserade på elevernas prestation, även i yngre åldrar. De tycker att den svenska skolan är bra på att främja lärande genom att eleverna får umgås, spela kort i korridoren eller leka.
– I våra skolor är det mycket "kör, kör, kör". Men leken lär eleverna så mycket om hur man är en bra person, säger VaNita.
I samtalet uppkommer fler skillnader mellan städernas skolor. I Minneapolis serveras ingen gratis skollunch. Fram tills nyligen har maten bestått av färdigpackade lådor liknande flygplansmat, men nu ska maten lagas på plats istället. Också schemat skiljer sig. I de amerikanska skolorna börjar och slutar eleverna alltid samma tid, mycket på grund av skolbussarna.
Lisa nämner att Minneapolis skolor har ett väldigt bra sätt att jobba med elever som behöver särskilt stöd i skolan, men att det är svårt i Uppsala på grund av ekonomiska förutsättningar. Här är det upp till varje skola hur de ska fördela pengarna.
– I Minneapolis är det mycket mer jämt mellan skolorna i vilket stöd som erbjuds, menar Lisa.
Ändå slås Lisa, Darren och VaNita av hur lika skolorna är. I Minneapolis var man tidig med olika sittmöbler, exempelvis bollar, för elever som fokuserar bättre av vissa sensoriska upplevelser. Det är något som många av Uppsalas skolor har snappat upp. Utbytet har gett inspiration som sedan gjorts till verklighet.