Protesterna fortsätter mot cykelväg till Björklinge

Protesterna mot den bantade versionen av cykelväg längs gamla E 4 till Björklinge har fortsatt. Trafikverkets plan har överklagats vilket kan försena bygget ytterligare.

Christer Lindbäck, Kenneth Jakobsson, Roger Ekström, Mats Larsson och Rasmus Holmgren är några av de längs väg 600 som protesterar mot den planerade cykelvägen.

Christer Lindbäck, Kenneth Jakobsson, Roger Ekström, Mats Larsson och Rasmus Holmgren är några av de längs väg 600 som protesterar mot den planerade cykelvägen.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2023-02-27 12:00

Planerna på en cykelväg längs väg 600, den tidigare E 4, mot Björklinge har försenats flera gånger. Ett reviderat förslag var klart i januari, men protesterna har varit kraftiga från många av de boende i närheten. Motståndarna har heller inte gett upp och hoppas nu att överklaganden ska stoppa planerna. Totalt har 299 personer överklagat vägplanen till regeringen.

– Vi tycker det är en väl fungerande väg, kanske en av de bästa runt Uppsala. Jag är orolig för trafiksäkerheten när vägen blir smalare, säger Roger Ekström, en av dem som engagerat sig mot planerna.

undefined
Christer Lindbäck, Kenneth Jakobsson, Roger Ekström, Mats Larsson och Rasmus Holmgren säger att den nya utformningen av gamla E 4 inte kommer att fungera.

Det man reagerat mot är att man tar en del av den nuvarande vägbanan i anspråk för den planerade cykelbanan. Det innebär att vägrenen i framför allt norrgående riktning smalnas av. Möjligheten att köra om A-traktorer och mopedbilar försämras, menar kritikerna.

Bland de yttranden som kommit in till Trafikverket är det många av motståndarna som inte skräder orden. "Det dummaste jag hört på länge jävla miljömupp ... fattar ni inte att det blir problem för utryckningsfordon mm att komma fram när vägen blir smalare?", skriver en person som avslutar med orden "bygg ingen fucking cykelväg."

Andra är positiva till att det blir en cykelväg, men menar att den kommer att bli dålig även för cyklisterna när den läggs på den befintliga vägbanan, endast avskild med ett räcke mot motorfordonen. Några är också oroliga för att flera busshållplatser längs vägsträckan dras in, vilket görs enligt regionens policy om avstånd mellan hållplatser i förhållande till antal på/avstigande.

Det finns ett tiotal yttranden som är positiva till förslaget som presenterats: "Toppen att det blir cykelväg från Lövstalöt till Uppsala ... Bra att dela av befintlig vägbana för att spara pengar och tid. Jag gillar detta starkt", skriver en person.

Det är dock de negativa yttrandena som dominerar. Det är i den gruppen också ungefär dubbelt så många män som kvinnor som hört av sig, medan det är en jämn könsfördelning bland dem som är positiva till cykelvägen.

Enligt Trafikverket kommer bredden även i framtiden att vara tillräcklig. De jämför med till exempel väg 72, mot Heby, som är smalare än vad väg 600 kommer att bli och som har färre olyckor än dagens väg mellan Uppsala och Björklinge. Man pekar också på gamla E 18 vid Hummelsta som byggts om på liknande sätt, vilket har ökat cyklingen där.

– Vägen kan kännas säker i dag, men det är en falsk trygghet. Trafiksäkerheten kommer att öka när vi bygger om den. Den nuvarande vägen är överdimensionerad och inbjuder till höga hastigheter, säger Alexander Dufva, projektenhetschef på Trafikverket.

Däremot kommer ombyggnaden att påverka farten, enligt Alexander Dufva.

– Det blir svårare att köra 80, särskilt när det är många långsamtgående fordon på vägen. Men har man behov av att ta sig fram fort finns E 4 som alternativ.

Blåljusaktörerna har varit kritiska, hur ser du på det?

– Vägen får samma standard som många andra vägar som leder in till Uppsala. Den kommer att fungera som utryckningsväg även efter ombyggnaden, säger Alexander Dufva.

Roger Ekström köper dock inte argumenten från Trafikverket och säger att motståndet fortsätter.

– Det är löjligt. Man förstör en väl fungerande väg för så många trafikanter helt utan anledning. Jag har cyklat längs vägen när E 4 gick här, och jag står här än i dag, säger han.

Bantat förslag

Från början var tanken att cykelvägen mellan Uppsala och Björklinge skulle börja byggas 2018. Enligt det ursprungliga förslaget var tanken att vägen skulle breddas för att ge plats åt cykelvägen. Den lösningen visade sig dock bli för dyr, och Trafikverket presenterade ett nytt förslag där en cykelväg skapas på den befintliga vägbanan med ett avskiljande mitträcke.

Det är en lösning som även använts på gamla E 18 vid Hummelsta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!