Planerna på att göra om gamla E4, väg 600, har funnits sedan några år tillbaka. Anledningen är att man vill tillämpa en säker gång- och cykelbana längs vägen. Men förslaget som Trafikverket tagit fram, att smalna av vägen för att göra plats för cykelbana, upprör.
– Det är vansinnigt att förstöra en välfungerande väg. Alla som kommer med synpunkter landar i samma slutsats, att det är en idiotidé, säger Roger Ekström, 63, som bor i Lövstalöt.
Enligt honom kommer avsmalningen orsaka trafikproblem.
– Vi har en stor trafikmängd på vägen, med köer morgon till kväll för de som pendlar till stan. Men det funkar bra då det är en 80-sträcka som gör att kön tuffar på och vägrenar finns kvar så att långsamtgående fordon kan ligga vid sidan.
Planerna innefattar att ta bort vägrenen i norrgående riktning. Vilket leder till att A-traktorer, mopedbilar och traktorer skulle behöva köra i ordinarie körfält på en sträcka om 16 kilometer.
– Gör de som planerat saboterar de balansen mellan de olika fordonen och tvingar ut ungdomar i körfält med bilar och tungtrafik.
Trafikverkets motivering är att vägen blir säkrare för oskyddade trafikanter medan minnen från en svunnen tid gör sig påmind hos de som bor längs vägen.
– Det här var en av de mest olycksdrabbade vägarna innan man drog om E4. Minnena från en tid med olyckor och tillbud finns kvar och vi vill inte tillbaka dit, säger Roger Ekström.
Enligt Trafikverket är det många saker som gjort att man landat i de planer som finns idag.
– Svensk lag säger att vi inte får använda jordbruksmark i onödan och genom att smalna av befintlig väg slipper vi det. Vägen är dessutom bredare än vad regelverket kräver för den här typen av vägar med en överkapacitet som vi kan dra nytta av för att göra en säker cykelväg, säger Nicklas Fowler, projektledare vid Trafikverket.
En annan orsak är kostnaden.
– Det går inte att sticka under stolen med att det gamla förslaget, med en bredare väg och cykelbana, var 20 miljoner dyrare än nuvarande förslag.
När de tittat över olycksstatistiken på andra smala vägar runt om i Uppsala såg de att den är identisk till väg 600, men att väg 600 hade fler cykelolyckor.
– Vägen kommer även efter ombyggnad vara bredare än många andra vägar så vi anser inte att trafiksäkerheten kommer att försämras. Med det sagt kommer långsamtgående fordon behöva ta körfältet när de kör norrut.