Vid Vimpelgatan i södra Uppsala ligger bommarna nere titt som tätt för passerande tåg. Planer på en planskild korsning, där bilar, cyklar och fotgängare leds antingen under eller över spåren, har funnits i flera år. Det ser ut att bli verklighet i samband med utbyggnaden till fyra järnvägsspår söder om Uppsala, med planerad trafikstart 2034.
Valet står mellan en bro över spåren och en nedgrävd tunnel. Kommunen har tidigare bestämt sig för att satsa på en tunnel men ändrar nu inriktning och vill i stället att trafiken leds på en ny bro över spåren. Ett brobygge går snabbare än en tunnel, påverkar trafiken mindre och blir betydligt billigare. Enligt en ny utredning blir prislappen 320 miljoner kronor lägre med en bro i stället för en tunnel.
Kommunen räknar nu med att betala runt 39 miljoner kronor för gatuarbeten och andra kringåtgärder, medan Trafikverket betalar för brobygget.
En viktig orsak till omsvängningen är de risker för Uppsalas grundvatten som ett tunnelbygge innebär. Länsstyrelsen har flaggat för att tunnelplanerna skulle kunna stoppas på grund av hotet mot dricksvattnet.
Vidare har risken för att skyfall kan översvämma tunneln blivit mer reellt, enligt kommunen De två plankorsningarna i centrum ska ersättas med tunnlar och i ett "värsta-scenario", med alla tunnlar översvämmade samtidigt, skulle räddningsfordon få köra långa omvägar för att nå öster om järnvägen.
En bro vid Vimpelgatan i stället för en tunnel har hela tiden varit Trafikverkets huvudalternativ. Kommunens tidigare val att betala merkostnaden för en tunnel motiverades främst av den negativa påverkan på stadsbilden som en bro bedömdes innebära.
– Nu gäller det att få en gestaltning och kontur på bron som rimmar bra med stadsbilden, säger Michael Eriksson, kommunens projektledare för fyrspåret.
I Trafikverkets förslag anläggs en 4,5 meter bred gång- och cykelbana på bron, längs med ena sidan av bilvägen och separerad med kantsten. Väster om järnvägen ansluts brotrafiken till den befintliga korsningen med Kungsgatan och följer Vimpelgatan med en broramp innan den viker av över järnvägen längre norrut än dagens plankorsning, i höjd med tidigare Returpapperscentralens anläggning. Kommunen har köpt marken och brotrafiken ska enligt planerna anslutas med Kungsängsvägen och Björkgatan.