Planer på en ny planskild korsning har varit aktuella i minst 15 år men hittills inte förverkligats. Om den planerade utbyggnaden till fyra järnvägsspår blir verklighet måste emellertid dagens plankorsning ersättas med tunnel eller bro.
Enligt en utredning som kommunen beställt är tunnel det bästa alternativet. En bro kräver bland annat ramper för cykel- och gångtrafik som tar mycket utrymme i anspråk och innebär omvägar, enligt utredningen. Dessutom lägger en bro beslag på mer markyta än en tunnel.
Plan- och byggnadsnämnden har nu beslutat gå vidare med tunnelalternativet. Förslaget innebär att tunneln byggs längre norrut än dagens plankorsning, ungefär i höjd med korsningen Kungsgatan-Kungsängsesplanaden väster om spåren och Björkgatan öster om spåren. Håller tidsplanen kan bygget starta 2027. Byggtiden beräknas till cirka åtta år.
– Det hänger samman med att järnvägstrafiken måste kunna passera området hela tiden och man måste bygga i etapper, säger kommunens projektledare Michael Eriksson.
En tunnel blir emellertid betydligt dyrare än en bro. Enligt de första preliminära beräkningarna kostar tunneln cirka 225 miljoner kronor, drygt 100 miljoner kronor mer än en bro. Enligt en avsiktsförklaring ska Trafikverket betala motsvarande kostnaden för en bro medan kommunen betalar resten, minus eventuellt statsbidrag.