En gång var det en blomstrande verksamhet för hungriga och törstiga på väg på E 4, i dag Björklingevägen, vid infarten till Bälinge. Men i dag är Svista värdshus förfallet. Högar av glassplitter, sylvassa fönsterskärvor, graffiti på väggarna, och uppbrutna dörrar och förråd möter den som i dag stannar till. Tomten utanför är igenväxt.
2018 kallade Erik Pelling (S) Svista värdshus för "en skamfläck vid en av Uppsalas entréer". I en UNT-artikel berättades om planer på att i stället anlägga en radhusby för ett ekologiskt boende. Men av det har det blivit intet. I stället har förfallet fortsatt.
En som har starka minnen från Svista är Ylva Stadell. Hon jobbade där som servitris i sluttampen av krogens liv.
– Jag minns hur busslasterna strömmade dit med folk som skulle in och fika. Att se hur det ser ut i dag är väldigt sorgligt, säger hon.
Nu har Svista blivit aktuellt för henne igen, i hennes roll som socialdemokratisk ordförande i byggnadsnämnden. I somras beslutade kommunen att rikta krav mot markägaren Svista utveckling AB. I ett föreläggande listades en lång rad åtgärder för att städa upp, snygga till och säkra fastigheten.
– Man måste ta hand den fastighet man äger, det får inte bli en olägenhet för andra, säger Ylva Stadell.
Beslutet har överklagats av Svista utveckling AB. Där hävdar bolaget att Uppsala kommun har förhalat arbetet med ny detaljplan i åtta år. Kommunen ska inte ens ha utsett en handläggare förrän 2023, trots att man 2016 gett ett positivt förhandsbesked kring möjligheten för bostadsbygge, hävdar bolaget.
– Det här har hanterats dåligt av kommunen helt enkelt, vi har också haft Uppsala Vatten emot oss, säger Lennart Schönning, vd och delägare i Svista utveckling AB.
Nu är lokalerna i så uselt skick att det är meningslöst att åtgärda dem, menar bolaget. I stället vill de riva dem och har sökt rivningslov. Och nu kommer motellet jämnas med marken.
– Kommunen kommer absolut att säga ja till rivning. Något behöver ju göras, det ser ju verkligen inte bra ut, säger Ylva Stadell (S).
Vad händer med era krav? Kan det trots rivning bli någon form av straffavgift?
– Det är något vi får diskutera, man får inte lämna sin fastighet ovårdad hur länge som helst.
Vad säger du om kritiken mot kommunens senfärdighet?
– Jag håller inte med. Vi har arbetat med frågan hela tiden, men bostäder har inte varit möjligt av vatten- och avloppsskäl, säger Ylva Stadell.
Nu har Svista utveckling skrotat radhusplanerna och har idéer som inte kräver ändring i detaljplanen. Ett bygge är redan i gång intill värdshuset. Där ska det bli lokaler för daglig verksamhet som ska hyras ut till ett omsorgsbolag från och med 1 april 2025.
Där det förfallna motellet står ska det bli lokaler för sådant som lager, logistik, lätt industri eller hantverk, säger Lennart Schönning:
– Marken omfattar närmare 18 000 kvadratmeter så vi har stor potential att göra något riktigt bra. Vi siktar framåt nu, säger han.
Framåt siktade även Märta Thorell, som i juni 1972 startade Svista värdshus och motell. I UNT:s artikel från invigningen berättas att bygget kostat 1,5 miljoner kronor, och även inkluderade en helikopterplatta. Enligt artikeln väntades det bli "krig om biltrafikanterna" eftersom det redan låg en vägkrog med på andra sidan E 4.
Svista bytte ägare flera gånger och gick i graven 2009, några år efter att nya motorvägen längre österut hade öppnat.