En före detta medarbetare på Ferlin äldreboende, som UNT tidigare har skrivit om, slutade av missnöje med arbetsförhållandena på boendet.
– På pappret ser allt bra ut på Ferlin men i verkligheten är det helt annorlunda, berättar medarbetaren som vill vara anonym.
I anställningsavtalen får de anställda information om bland annat meddelarskydd, det vill säga deras rätt att prata med media, utan att det ska få negativa konsekvenser för dem.
– I verkligheten talar verksamhetschefen om för oss att de inte ska gå till media innan vi har pratat med ledningen först. Hur ska man då våga visselblåsa?
En annan tidigare medarbetare beskrev hur rädd hen var för att uttala sig om Ferlin eftersom hen upplevde sig ha gått med på ett "tystnadsavtal" – vad den tidigare medarbetaren beskriver som ett "medskick" som verksamhetschefen förmedlades muntligt i samband med att anställningsavtalet undertecknades. Samtalet i anslutning till kontraktskrivningen signalerade att medarbetarna skulle vara tysta.
– Om man pratar med media är man illojal. Det är ett ord som används mycket. Även när jag pratade med anhöriga till de som bor på Ferlin för att de var oroliga eller hade klagomål fick jag alltid höra att jag inte skulle prata så mycket dem, för det var illojalt mot Ferlin.
Roy Sundvall, marknadschef på Forenade care som driver Ferlin äldreboende, tillbakavisar kritiken:
Medarbetare har av verksamhetschefen muntligen fått höra att de inte ska prata med media, utan vända sig till chefen i stället vid problem. Vet du om detta är en rutin på era äldreboenden?
– Vi tillämpar meddelarfrihet fullt ut. Våra chefer och medarbetare är alla införstådda med detta.
Medarbetare som har haft mycket kontakt med anhöriga till de boende har blivit tillsagda av chefer att det inte tillhör policyn på Ferlin att prata med anhöriga. Vad finns det för policy för anställdas kontakt med anhöriga?
– Vi har kontaktmannaskap vilket innebär att en utsedd omvårdnadsperson per hyresgäst ska ha kontinuerlig kontakt med anhörig/gode man. I de fall det är tillämpligt har vi att ta i beaktning vad hyresgästen önskar. Vi måste komma ihåg att detta är myndiga människor i de allra flesta fall som själv tar beslut om sin liv och vad de önskar.