Svårforcerade grindar vid Lennakatten blir kvar

I fjol var det meningen att Lennakattens cykelövergångar skulle börja anpassas även för lastcyklar. Men det stoppades av politikerna i nämnden.

"Man måste lyfta cykeln för att komma igenom. När den är lastad är det inte så roligt", säger Fredrik Larsson.

"Man måste lyfta cykeln för att komma igenom. När den är lastad är det inte så roligt", säger Fredrik Larsson.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2024-06-18 11:45

UNT har tidigare berättat om bekymren att passera Lennakattens spår för dem som har cykelkärror eller lastcyklar. På sju platser korsar cykelvägar i huvudcykelnätet Lennakatten. Men bara vid en av dem, vid korsningen längs Björkgatan, finns i dag järnvägsbommar för cyklarna. I slutet av 2020 kom beskedet att de trånga passagerna skulle byggas om, med början 2023, för att göra det framkomligt för alla typer av cyklar.

undefined
På sex platser finns svårforcerade grindar där huvudcykelnätet korsar Lennakattens spår.
undefined
"Man måste lyfta cykeln för att komma igenom. När den är lastad är det inte så roligt", säger Fredrik Larsson.

– Jag måste alltid lyfta cykeln för att komma igenom. Jag skulle inte säga att jag är stark, men i alla fall en man i 50-årsåldern. Men har man cykeln lastad med prylar är det inte lika kul längre, säger Fredrik Larsson som passerar Lennakattens spår på väg till jobbet.

Alternativet är att åka ut med cykeln på bilvägen.

– Då blir man tutad på, prejad eller till och med spottad på. Jag kan ändå cykla i gatan. Men min dotter, som har ett funktionshinder och en trehjulig cykel, kan inte göra det, säger Fredrik Larsson.

undefined
Fredrik Larsson säger att han som man i 50-årsåldern kan passera med sin lastcykel. "Men för min dotter som har en trehjulig cykel och ett funktionshinder går det inte", säger han.

Skälet till att ombyggnaden nu stoppas är ekonomisk. I Bergsbrunnaparken är det inte längre aktuellt med järnvägsbommar eftersom Lennakattens station ska flytta från Uppsala central. Efter ett initiativ av Moderaterna i gatu- och samhällsmiljönämnden har dock även resten av projektet stoppats, där även C, KD, L och SD röstade för Moderaternas yrkande.

– Vi tyckte det var en stor och omfattande kostnad, totalt 10 miljoner kronor för alla korsningar. Dessutom har kommunen ingen direkt skyldighet att göra detta, säger Mats Gyllander (M).

Att justera grindarna så de blir framkomligare är en billigare lösning än bommar. Varför kunde man inte fortsätta det arbetet?

– Även grindlösningen var kostnadsdrivande. Det skulle kosta 250 000 kronor för varje grind. Det är en omfattande summa för en nämnd som redan är hårt belastad ekonomiskt.

undefined
I Boländerna finns två förskolor i nära anslutning till övergångarna, vilket gör att många passerar med både lastcyklar och cykelkärror.

Investeringsbudgeten för gatu- och samhällsmiljönämnden är 431 miljoner för 2024. Har du något exempel där ni strukit åtgärder som ska underlätta för biltrafiken för liknande belopp?

– Det kan jag inte svara på, säger Mats Gyllander.

Politikernas beslut blev att ärendet ska komma tillbaka till nämnden med nya förutsättningar. Men det ser just nu mörkt ut för en förändring.

– Vi fick inga direktiv och vet inte vad politikerna vill att vi ska göra. En utredning är redan gjord vi kan inte komma tillbaka med samma förslag en gång till, säger Annila Bexelius, avdelningschef för gata, park och natur på Uppsala kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!