En läkare ska behandla sin patient med empati, omsorg och respekt, säger Läkarförbundets etiska regler. Men den etiken efterlevs inte på skönhetskliniken i Uppsala, anser de åtta kvinnor UNT pratat med, ovetande om varandra.
UNT har granskat hur kliniken bemöter sina patienter. Lina är den enda som fått ett krav på en halv miljon från kliniken, men även de sju andra kvinnorna som opererats på samma klinik känner sig dåligt bemötta när komplikationer uppstått eller när de uttryckt missnöje med resultaten av ingreppen.
– Före operationen var läkaren övertrevlig och jag kände mig hörd, men sedan blev han helt förändrad, säger Sofia, som heter något annat.
Hon berättar att läkaren på kliniken inte uppskattade att hon sökte vård på akuten för sin infektion i operationssåret, efter att hon upplevde att hon inte togs på allvar av kliniken.
– Han var väldigt noggrann med att jag absolut inte fick söka vård någon annanstans, och det skrämde mig, säger hon.
Kvinnorna känner sig skuldbelagda av kliniken för komplikationer de upplevt eller för att resultatet inte blev som de ville.
Till en kvinna ska kirurgen ha sagt att det oönskade resultatet var på grund av hennes ålder. Andra fick höra att det berodde på att de inte följde instruktionerna eller för att de sökte hjälp hos andra vårdgivare. Två av kvinnorna menar att kliniken ägnar sig åt så kallad fat shaming, alltså att rikta uppmärksamhet mot personer på grund av deras vikt och få dem att känna skam för sina kroppar.
– Går det bra är det hans förtjänst, men går det dåligt är det patientens fel, säger en kvinna vi kallar Helena som berättar att hon inte tilläts åka till akuten för kliniken när hon mådde dåligt efter sin operation.
En annan kvinna som vi kallar Sara var sjukskriven i några månader efter sin operation. Hon ringde och mejlade flera gånger för att förnya läkarintyget och förlänga sin sjukskrivning. Svaret var oväntat:
"Mängden mail från dig vi besvarat och antalet återbesök du konsumerat överstiger det du betalat för" och "det är naturligtvis inte mitt fel hur du läker" står att läsa i mejlet från läkaren till Sara.
UNT har kontaktat Svensk förening för estetisk plastikkirurgi (SFEP) för att ta reda på vad som gäller om det uppstår komplikationer efter en operation. Johan Thorfinn, styrelsemedlem i SFEP, förklarar att det alltid finns risker, även om allt görs rätt. Han har inte presenterats för de enskilda aktuella fallen, utan uttalar sig generellt.
Alla plastikkirurger har missnöjda patienter, men det är viktigt med bra kommunikation både före och efter operationen, betonar Johan Thorfinn. Innan ska patienten informeras om risker och ha realistiska förväntningar på resultatet. Blir det komplikationer efteråt ska det finnas en överenskommelse om hur man går vidare, säger han.
När UNT söker kliniken vill de först inte ställa upp på en intervju, men svarar sedan mejlledes.
"Vi tar alla våra kunders besvär på allvar. I vårt yrke måste vi diskutera känsliga frågor med våra kunder så som utseende, hälsa och BMI. Vi gör vårt yttersta för att våra kunder ska känna sig bekväma och hörda", skriver de.
Att deras patienter inte skulle få vända sig någon annanstans instämmer de inte med.
"Det står våra kunder fritt att söka den vårdinstans de önskar men vi uppmanar alla våra kunder att komma till oss med eventuella komplikationer. Vi hjälper alla våra kunder med eventuella postoperativa komplikationer, oavsett när i tiden de uppstår eller anledning till att de uppstått", svarar kliniken i samma mejl.
Sedan 2022 har fem anmälningar av kliniken gjorts till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg. De två senaste är fortfarande under utredning, medan tidigare ärenden avslutades utan utredning. Ivo bedömde i de fallen att det inte var deras skyldighet att utreda den typen av klagomål, då de inte handlade om tillräckligt allvarliga eller bestående skador.
I ett fall som anmälts till Ivo har patienten även gått till domstol och stämt kliniken för att ha skrivit felaktiga, kränkande uppgifter i hennes journal. Bland annat ska kliniken ha skrivit att kvinnan har en "odiagnosticerad personlighetsstörning".
Till UNT skriver kliniken i ett mejl att man bestrider det som påstås i stämningen "i alla avseenden". Ärendet är ännu inte avgjort.
Tipsa oss!
Vill du tipsa oss om dina erfarenheter av skönhetsbranschen? Mejla UNT: 72018@unt.se