Beslutet att Norby ska delas in i zoner där man antingen ska kunna köra ut på Norbyvägen eller Vårdsätravägen fattades av en enig nämnd i december. Exakt hur avstängningarna ska utformas ska kommunens tjänstepersoner ta fram ett förslag på under våren. Ett färdigt beslut kan sedan fattas någon gång före halvårsskiftet, enligt Rafael Waters (S), ny ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
En svårighet i utformningen av de avstängningar som planeras är att till exempel Uppsala Vatten undan för undan har skärpt kraven på utformningen av gatorna med hänvisning till arbetsmiljön för sina entreprenörer. Numera kräver de att deras lastbilar som hämtar sopor inte ska behöva backa.
Även om avstängningarna kommit till efter krav från boende i området, är de boende långt ifrån eniga. I flera kommentarsfält på Facebook går debattens vågor höga om avstängningen, som innebär en omväg på 1,2 kilometer för den trafik som nu kör igenom området mellan Norbyvägen och Vårdsätravägen.
"Jag tycker det är märkligt att bo i ett tätbefolkat område och förvänta sig att inga andra ska få köra på vägen där man köpt sitt hus. Öppna upp fler vägar med fler poliskontroller istället, om farten är ett problem", skriver en person.
"Vilket märkligt beslut… Jag förstår att de boende på Tallbacksvägen inte vill ha ALL trafik där, men problemet skapades genom att man stängde av Malma Bergsväg/Rosendalsvägen för genomfart", är också en åsikt som framförs.
Men det finns också de som vill slippa genomfartstrafiken i området.
"Jag bor inte på någon av de aktuella gatorna och jag brukar gena via Tallbacksvägen så jag borde rimligtvis vara en av dem som blir upprörd. Men det blir jag inte, för jag tycker förslaget är objektivt sett bra. Jag har full förståelse för att man vill minimera biltrafiken i villaområden" skriver en person.
"Jag är trött på Foodora, hemtjänst och skåpbilar som genar genom området i full karriär. Klart det har nackdelar men mindre trafik är av godo. Tar gärna en omväg om jag slipper se bilar bränna förbi skolan", tycker en annan.
Det finns även boende i området som tycker att Norbyborna ska fundera på sitt eget bidrag till trafiken: "Sen kan väl alla inblandade och boende i Norby med omnejd ta sig en funderare kring hur mycket en använder bilen och hur mycket en faktiskt behöver använda den. Det går väldigt bra att cykla till jobb lokaliserade både på stan, Boländerna och Fyrislund. Så även till aktiviteter för barnen".
Det man sett hittills är att den totala trafiken genom Norby har minskat efter att det blev förbjudet att köra Rosendalsvägen. I underlaget till beslutet i nämnden har man tagit hjälp av gps-data som visar att antalet bilar som kör antingen Rosendalsvägen eller Tallbacksvägen vid korsningen med Vårdsätravägen, från 2020 till 2022 minskat från 15 800 till 13 600 i västlig riktning och från 13 200 till 11 100 i östlig riktning. Det finns dock en viss osäkerhet i siffrorna eftersom det bara innefattar bilar som har en Tomtom-navigator, men ger en indikation om förändringarna.
Rafael Waters tillträdde som ordförande i nämnden vid årsskiftet. Han har redan fått ta emot många synpunkter i ärendet.
– Alla de inspelen formar en slags helhet och det är jätteviktigt för mig att Uppsalaborna hör av sig. Det är ändå de som bor i området som är de närmast berörda och har något att säga om sin boendemiljö, säger han.