En person som arbetat inom Attendos hemtjänst i Gottsunda och Sunnersta slog i vintras larm om utbrett mygel i företaget. Kommunen inledde då en spaningsinsats för att kartlägga hur länge hemtjänstpersonalen var hemma hos vårdtagarna.
Personal från kommunen satte sig i bilar utanför vårdtagarnas bostäder där man klockade och fotograferade besöken. Det stod snabbt klart att hemtjänsten systematiskt manipulerade den besökstid som rapporterades in till företagets system.
Ett exempel är från den 9 februari. Klockan 18.28 ser kommunens spanare att en hemtjänstanställd från Attendo anländer per cykel till vårdtagarens bostad. Vårdtagaren har beviljats insats från två personer, det vill säga dubbelbemanning, ett extra kostnadskrävande arbete som kommunen beslutat bekosta.
Egentligen ska det alltså komma två anställda från hemtjänsten men bara en enda anställd dyker upp. Besöket varar i 31 minuter, sedan åker den hemtjänstanställde därifrån. Men den tid för besöket som sedan registreras är 2 timmar och 3 minuter. Dessutom registreras det som en vårdinsats med dubbelbemanning trots att det utförts av en ensam person.
Attendos hemtjänstpersonal har använt sina mobiler för att registrera när de kommit hem till respektive lämnat vårdtagarna efter utfört arbete. Den inrapporterade tiden har sedan legat till grund för den ersättning på 416 kronor i timmen som Attendo regelmässigt fakturerat kommunen.
Det var bland annat de här iakttagelserna som fick kommunen att häva avtalet med Attendos hemtjänst, ett avtal som var värt cirka 90 miljoner kronor per år.
2021 gjorde kommunen en annan granskning av Attendos hemtjänst i ett annat geografiskt distrikt i Uppsala. Det visade sig att 19 procent av tiderna för hembesöken hade manipulerats i efterhand så att de framstod som längre än de var i verkligheten.
Den gången fick Attendo en varning och tvingades återbetala 223 000 kronor.