Den 3 oktober förbjöds genomfartstrafiken i Norby mellan Vårdsätravägen och Norbyvägen.
Det sätt som kommunen valt att formulera förbudet gör det dock svårt att kontrollera. I princip måste polisen följa efter en bil hela vägen genom villaområdet för att några böter ska kunna delas ut.
Christer Åkerlund, trafikingenjör på kommunen, håller med om att förbudet är svårt att kontrollera.
Varför valde ni inte att görs det förbjudet att passera en specifik plats mitt i området?
– Det var den här modellen som nämnden beslutade om.
Men förslaget till formulering måste ha kommit från förvaltningen, hur tänkte ni då?
– Jag kan inte svara på det. Vid den tidpunkten kändes det som mest lämpligt med de förutsättningar vi hade att förhålla oss till, säger Christer Åkerlund.
Tidigare har man diskuterat att sätta upp någon form av fysiska hinder, men det föll på att blåljusaktörerna samt Uppsala vatten sade nej.
UNT har tidigare berättat om konflikten kring genomfartstrafiken i villakvarteren i Norby, där många använder Tallbacksvägen/Champinjonvägen som smitväg genom området. Någon trafikmätning har inte gjorts sedan 2019, men en uppskattning utifrån gps-data indikerar att ungefär 3 600 bilar per dygn passerar villorna på Tallbacksvägen. En stor del av detta handlar om genomfartstrafik.
Enligt vittnesmålen från de boende har trafiken fortsatt som om inget hade hänt efter att skyltarna sattes upp.
Tomas Pärt, som bor på Tallbacksvägen, är en av dem som skrivit till kommunen för att få till en ändring, men utan resultat.
– Jag tycker att man borde se till att begränsa trafiken med någon form av hinder. Det är många barn och ungdomar som korsar de här gatorna på väg till skolan, och jag har sett flera tillbud. Ska det behöva hända en allvarlig olycka innan man gör något?
Han menar att det finns lösningar som innebär att man begränsar trafiken samtidigt som blåljusaktörerna och sopbilar kan passera, till exempel med en avsmalning av gatan.
– Men från kommunen har man inte varit intresserad av att göra någon ändring. Vi fick också svaret från tjänstemännen att de förväntade sig en låg efterlevnad av förbudet. Det gör mig arg, säger Tomas Pärt.
När vi står utanför hans hus på Tallbacksvägen passerar flera bilar, bland annat en med kommunens logga på dörren.
– Vissa bilar kör snabbt genom området, trots begränsad sikt och farthinder, säger Tomas Pärt.
Men det finns även de som snarare vill öppna för mer trafik genom området. På Facebook skriver en person: "Eftersom man är van att ta den genvägen så har jag inte reflekterat över skylten eftersom autopiloten går på. Överlag tycker jag det vore bra om det fanns fler genomfarter".
Trots att förbudet varit i kraft i närmare fem månader har flera navigeringstjänster fortsatt att ange villagatorna som den bästa vägen för den som ska köra till exempel från Boländerna till Eriksberg. När UNT ställer frågor om genomfartsförbudet till Google ändrar de rutterna på Google-kartan. Däremot sker ingen ändring på Googles andra karttjänst, Waze.
Men vi får inget konkret svar på varför nya regler i lokala trafikföreskrifter inte får genomslag i navigeringshänvisningarna.
"Varje dag gör vi fler än 50 miljoner ändringar och redigeringar av kartan, men det återstår jobb att göra", skriver Sami Tahir på Googles pressavdelning i ett mejl.
Se hur trafiken såg ut på vägen i somras: