Skönhetsklinik hängde ut patienter på nätet

Den skönhetsklinik i Uppsala som UNT granskat skrev öppet på nätet om sina kritiska patienter. Kliniken kallade dem aggressiva, hotfulla och labila. Det bryter mot vårdens tystnadsplikt, menar en expert.

Kvinnorna har efter sina operationer fått en annan bild av kliniken än den som visas utåt, då de känner sig illa bemötta i eftervården.

Kvinnorna har efter sina operationer fått en annan bild av kliniken än den som visas utåt, då de känner sig illa bemötta i eftervården.

Foto: Adam Wrafter

Uppsala2023-09-01 05:00

"Hoppas att du kan komma över de misstag du gjorde i samband med din operation". Så skrev skönhetskliniken i Uppsala till en av sina patienter på Google, öppet att läsa för vem som helst.

UNT har talat med åtta kvinnor, ovetande om varandra, som alla opererats på samma skönhetsklinik i Uppsala. Flera av kvinnorna berättar att när de hittade kliniken hade den enbart femstjärniga recensioner och lovord på nätet, och att det var anledningen till att de valde just denna klinik.

undefined
Kvinnorna har efter sina operationer fått en annan bild av kliniken än den som visas utåt, då de känner sig illa bemötta i eftervården.

När kvinnorna blev missnöjda med sina resultat eller behövde stöd i eftervården upplevde de att kliniken försökte tysta dem. Några av kvinnorna har sedan skrivit negativa omdömen om kliniken på Google.

Veckan efter UNT:s första kontakt med kliniken gick kliniken in på Google och svarade på alla negativa recensioner. I flera svar till enskilda patienter beskrev kliniken hur de ansåg att patienterna själva har förstört sina ingrepp genom att inte följa klinikens råd. De gav också omdömen om personerna i fråga.

"Du är aggressiv och hotfull", skrev kliniken som svar till en patient.

undefined
Efter att UNT sökte skönhetskliniken svarade de på alla negativa recensioner. Här är svaret till en av deras patienter.

"Vi misstänkte labil personlighet men vi tyckte synd om dig och ville hjälpa dig" svarade de Lina, som UNT skrivit om tidigare efter att hon fick en faktura på en halv miljon för sin negativa Google-recension.

En patient som vi kan kalla Elin opererade sina bröst på kliniken. Hon upplevde ett dåligt bemötande i eftervården, men de kommentarer hon skrev om det togs snabbt bort från klinikens Facebook och Instagram.

– Så fort man skriver någonting tar de bort dåliga omdömen, säger Elin.

Efter att UNT söker kliniken på nytt för en intervju om hur de bemöter sina patienter tas klinikens kommentarer om patienterna på Google bort. I stället välkomnas patienterna att kontakta kliniken för att få hjälp.

Därefter skriver kliniken i ett mejl till UNT att inget av deras svar på Google "innehåller något integritetskränkande". De skriver även att de har valt att inte använda sina sociala medier-kanaler som en "kanal för klagomål".

Men vad får en läkare egentligen uttrycka öppet om sina patienter?

All vårdpersonal, även privata läkare, arbetar under tystnadsplikt och får inte berätta något om en behandling eller om en patients personliga förhållanden. Sekretessen får bara brytas om det finns skäl att misstänka att ett brott kan vara under vardande, eller om det finns oro för att barn kan komma till skada.

Det berättar Anders Ekbom, pensionerad läkare och professor vid Karolinska sjukhuset och institutet, med erfarenhet av flera uppdrag som gällt just etik.

– Den här sekretessen är absolut och det ger inte läkaren rätt att prata öppet om en patient bara för att patienten själv har gjort det, säger han.

undefined
En patient vi kallar Lina ska ha skrivit på ett sekretessavtal med kliniken. När kliniken ansåg att hon bröt mot det, krävdes hon på en halv miljon kronor. På Google skriver kliniken varför – de misstänkte att hon var labil.

Att som kliniken skriva på en öppen nätsida att man misstänkte att en patient var labil är "befängt", menar Anders Ekbom.

– Väljer en patient att driva en sådan sak tror jag att det finns stora möjligheter att få rätt, säger han.

I samband med att kliniken svarade på alla negativa recensioner, svarade de även på de positiva. Recensionerna är skrivna under riktiga namn, och ibland även med profilbild. Både bland de färska och äldre recensionerna finns exempel där det är klinikens egen personal som skrivit femstjärniga recensioner.

Varför personal skriver positiva recensioner som om de vore kunder kommenterar inte kliniken och hänvisar till legala och etiska begränsningar som åligger dem, men de skriver i ett mejl att det finns en "naturlig förklaring" till det.

Konsumentverket har i en granskning av över 200 webbsidor och dess kundomdömen slagit fast att det är svårt att lita på kundrecensioner på nätet.

Erika Herrlin, konsumentvägledare på Konsumentverket, tipsar om att läsa recensioner om företag på flera håll, inte bara företagets egen sida. Hon tipsar även om att kolla upp företag hos olika myndigheter, såsom Inspektionen för vård och omsorg (Ivo), Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och Konsumentverket.

– Man kan titta hos Ivo, Arn och oss för att se om det finns många anmälningar. En anmälan behöver förstås inte betyda att företaget har gjort fel, men är det många anmälningar kanske man behöver undersöka lite mer.

Tipsa oss!

Vill du tipsa oss om dina erfarenheter av skönhetsbranschen? Mejla UNT: 72018@unt.se

Omdömen svåra att lita på

Svenska konsumentverket har tillsammans med kollegor i EU gjort en granskning av kundomdömen på nätet. Slutsatsen var tydlig – kundrecensioner på nätet kan vara svåra att lita på.

Över hälften av de 223 granskade webbsidorna använde nämligen kundrecensioner på ett sätt som kan bryta mot EU-rätten.

Granskningen visade också att många sidor inte informerar om hur de samlar in och bearbetar omdömen, hur de förhindrar fejkade omdömen eller hur betalda omdömen presenteras.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!