Skolan i Industristaden klar först 2029

Enligt den ursprungliga planen skulle skolan i Industristaden ha stått klar 2021. Nu är beskedet från kommunen att eleverna kan flytta in 2029.

Den så kallade busstomten består av omväxlande grusåker och asfaltsytor. Germund Landqvist, enhetschef på kommunen, säger att skolan här kan vara klar 2029.

Den så kallade busstomten består av omväxlande grusåker och asfaltsytor. Germund Landqvist, enhetschef på kommunen, säger att skolan här kan vara klar 2029.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2023-11-13 05:00

När Kajsa Mayrhofers son började i Polacksbackens/Rosendals skola hösten 2017 var kommunens plan att halva klassen skulle flytta in i en ny skola på den så kallade busstomten i Industristaden. Den andra halvan skulle uppgå i den nya Rosendalsskolan. 

Planen var då att skolan på busstomten skulle vara klar 2023, vilket var en försening från den ursprungliga tidsplanen som var 2021.

undefined
Busstomten, där stadsbussarnas tidigare depå låg, ska i framtiden rymma skola, garage samt kontor.

Men båda skolorna har blivit ytterligare försenade. Polacksbackens skola bytte namn till Rosendals skola och flyttade hösten 2021 från barackerna bakom Läkemedelsverket till nya tillfälliga lokaler i Ulleråker. Först hösten 2024 kan eleverna vid Rosendals skola flytta in i den nya permanenta skolan, fem år efter den ursprungliga planen på 2019. Den första elevkullen ska då börja i årskurs 7. Skolan i Industristaden beräknas nu vara klar hösten 2029. Då har Kajsa Mayrhofers son fyllt 18 och går sista året i gymnasiet.

– Det här blir lite extremt. Det är jobbigt för dem som köpt en bostad men inte får en skolplats de hoppats på, säger hon.

Nu har familjen flyttat från Industristaden, men har försökt bosätta sig i närheten av Rosendal där barnens klasser kommer att flytta in i den nya skolan nästa höst.

Skälen till att skolbygget på busstomten har dragit ut på tiden är flera. Det främsta skälet är att kommunen tvingats ändra inriktning för projektet flera gånger. Från början var tanken att garage, skola och kontorslokaler skulle samsas i samma byggnad, men uppdelat på olika fastigheter, vilka i sin tur skulle säljas till en eller flera privata aktörer. Men en dom i förvaltningsrätten gav bakläxa åt ett liknande upplägg som Uppsala kommun tänkt sig.

undefined
Germund Landqvist säger att kommunen tvingats ändra inriktning flera gånger i planeringen av vad som ska byggas på den tidigare bussdepån i Industristaden.

Den politiska överenskommelsen mellan Liberalerna och de rödgröna partierna (S, V, MP) innebär också att skolan och förskolan på busstomten ska byggas av kommunens eget bolag, Skolfastigheter, och separeras från parkering och kontorsytor.

– Det gör att vi har fått börja om, säger Germund Landqvist, enhetschef på kommunen.

Just nu pågår arbetet med att ta fram en detaljplan. Och i väntan på att bygget kan börja så blir det, som UNT berättat, parkeringar på en del av ytan.

Kommunen har nyligen tvingats dra ner på antalet förskoleplatser efter att prognoserna om barnkullarnas storlek slagit fel. Dessa mindre barnkullar kommer att vara i skolåldern när den nya skolan i Industristaden står färdig.

undefined
Jesper Djupström, biträdande fastighetsdirektör, säger att skolan i Industristaden kommer att behövas, även om barnkullarna går ner.

Jesper Djupström, biträdande fastighetsdirektör i kommunen och ansvarig för lokalförsörjningsplanen, säger att de nya prognoserna gör att man flyttar fram och pausar vissa skol- och förskoleprojekt. Men arbetet med skolan på busstomten fortsätter.

– Vi tror ändå att behovet kommer att finnas över tid för den här skolan, säger han.

Från idé till färdig skola tar det mellan sex och sju år. Från det att kommunen lägger en konkret beställning till Skolfastigheter tar det ungefär fem år innan skolan är färdig, något man kan se med exemplet Gottsundaskolan som kommer att vara inflyttningsklar hösten 2024, ganska exakt sex år efter att branden ödelade den gamla skolan.

– Men det är en svår balansgång att förutsäga hur byggkonjunkturer och bostadsbyggande kommer att påverka behovet i olika delar av kommunen. För bostadsbyggandet tar det ungefär två år innan det är i gång igen efter att konjunkturen vänt uppåt. Därför måste vi titta bortom horisonten och tänka lite längre så att vi inte återigen står med för få platser i framtiden, säger Jesper Djupström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!