Nytt stationshus och längre tunnel i plan för Uppsala C

Nytt stationshus med arbetsplatser, nya gångbroar, förlängd tunnel under Kungsgatan och 10 000 cykelplatser i ett nytt garage. Det är några delar i planerna för utbyggnad av Uppsalas stationsområde.

Utsikt från takterrassen på det planerade nya stationshuset, i riktning mot Stadshuset. Taket på dagens terminal syns i bildens högra nederkant.

Utsikt från takterrassen på det planerade nya stationshuset, i riktning mot Stadshuset. Taket på dagens terminal syns i bildens högra nederkant.

Foto: Illustration: CF Möller architects

Uppsala2022-05-24 17:23

Uppsala centralstation bedöms snart ha växt ur sin relativt nysydda kostym, som invigdes för bara lite drygt tio år sedan, efter en utbyggnad i storformat. På tisdagen presenterades förslaget för nästa utbyggnad, en 87-sidig utvecklingsplan som tagits fram i samverkan mellan arkitekter, Uppsala kommun, Uppsala region och andra aktörer.  

Allt förutsätter att utbyggnaden till fyra spår söder om Uppsala blir verklighet, ett paket som också innehåller drygt 30 000 nya bostäder i södra staden och utbyggd kollektivtrafik. Spårvagn är det förslag som i dag har politisk majoritet och som är inritat i planen. 

Förslaget innehåller bland annat ett nytt stationshus med kontor och lokaler för olika verksamheter samt cykelgarage med 10 000 platser i bottenvåningen, som nås direkt från Centralpassagen. I gengäld försvinner dagens p-hus för cyklar och merparten av cykelplatserna i marknivå på båda sidor om spåren.

– Cykelgaraget kommer att räcka för alla och det blir också en del cykelplatser kvar öster och väster om spåren. Med garaget kommer cyklisterna så nära tågen som möjligt, i stället för att ha många utspridda cykelplatser, säger landskapsarkitekt Emelie Arnoldsson som deltagit i arbetet.

Mest framträdande nybygge blir stationshuset som planeras på platsen för dagens bussterminal väster om spåren, mellan hotellbyggnaden och Centralpassagen. I ritningarna består byggnaden av tre huskroppar som stegvis trappas ned, den största något högre än dagens hotell strax intill. Nuvarande terminal som varit i drift i drygt tio år, men har glest med resandeservice, viks i förslaget helt och hållet för butiker och matställen. Dagens p-hus för cyklar monteras ned men återuppbyggs på annan plats, om planen blir verklighet. Bussarna flyttas till Kungsgatan respektive Stationsgatan, öster om spåren.

I förslaget förlängs Centralpassagen under Kungsgatan med anslutning mot Vretgränd. Samma idé fanns inför förra ombyggnaden men genomfördes aldrig. Den förlängda delen blir smalare än Centralpassagen och blir främst avsedd för cykeltrafik.

Två nya gångbroar över spåren med anslutningar till perrongerna ingår i förslaget – den ena mellan nya stationshuset och Frodeparken, den andra längre söderut i höjd med Fjalars gränd. Taxibilarna flyttas från sin plats framför det gamla stationshuset från 1866. En stationspark återskapas strax norr om stationen. Arkitekt Mårten Leringe betonade att ombyggnaden planerats för att kunna genomföras i etapper över lång tid, men ändå ge tydliga förbättringar i varje etapp.

Michael Eriksson från Uppsala kommun konstaterade vid presentationen att mängden resande på tåg och buss med råge överträffar prognoserna inför den senaste utbyggnaden av området. I dag beräknas antalet resor fördubblas till 2050. Det är bakgrunden till att stationen redan måste växa ytterligare, samtidigt som plats behövs för de nya järnvägsspåren.

Prislappen för utbyggnaden beräknas i dag till cirka en halv miljard kronor, men samtidigt bedöms kommunen kunna få in lika mycket från försäljning av mark till planerad nybyggnad i stationsområdet.

I planen kan man notera att begreppet Uppsala resecentrum, som lanserades av Trafikverket vid den stora utbyggnaden för drygt tio år sedan, inte längre finns med. Istället benämns området nu Uppsala C.

Planen för Uppsala C

Andra förslag i planen för Uppsala central:

Lennakattens station flyttar till Bergsbrunnaparken, för att ge plats åt nytt järnvägsspår på östra sidan. Museijärnvägens bågbro blir gångbro.

Dagens cykelparkeringar söder om Stadshuset omvandlas till park med plats för uteservering eller annan verksamhet.

Ny rondell anläggs i korsningen Stationsgatan-Norrtäljegatan för busstrafikens framkomlighet.

Nya busshållplatser kan placeras längs Stadshusgatans norra del.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!