– Genom en breddning skapar vi en samlad station som ger resenärerna korta och smidiga byten mellan transportslag, säger Lotten Herrman, regional direktör på Trafikverket.
Alternativet som valdes bort var att bygga ut stationen söderut. Att man valt att bredda den beror dels på att det blir kortare avstånd mellan busshållplatser och perronger, och dels att stationen på så sätt bättre integreras i staden.
Fortfarande kommer sorteringen av tågen vid stationen att göra det lite svårare för pendlarna mot Stockholm. Direkttågen mot Stockholm kommer att stanna på de nya spår 8 och 9, där Lennakattens perrong ligger i dag. De regionaltåg som stannar i Bergsbrunna, Knivsta eller Märsta stannar på spår 3 och 4 medan UL/SL-pendeln hamnar på spåren närmast Kungsgatan.
Det innebär att Stockholmspendlarna kan tvingas rusa upp och ner i trapporna mellan de olika perrongerna om de gissat fel på vilken perrong tåget går ifrån.
Håkan Andersson, projektledare för fyrspårsutbyggnaden, säger att det är både ekonomi och teknik som avgjort detta. En för resenärerna mer logisk sortering av tågen hade krävt en överfart för lokal- respektive fjärrtågsspåren någonstans mellan Bergsbrunna och Uppsala. Extrakostnaden för en sådan lösning rör sig om 800 miljoner kronor. Hela fyrspåret och ombyggnaden av stationen beräknas kosta 13,3 miljarder.
– Det blir väldigt dyrt och innebär också ett stort ingrepp i landskapsbilden, säger han.
Lennakattens station kommer nu förmodligen att flytta till Bergsbrunnaparken, ett stenkast från centralstationen. Johan Vinberg, ordförande i föreningen som driver museitåget, säger att det trots allt är en ok kompromiss.
– I sådana här lägen kan man inte vara trångsynt. När vi sitter i en sits där det handlar om många arbetstillfällen och pendling i hela Mälardalen så får vi inse att vi inte har första prioritet. Men vi räknar med att Trafikverket och kommunen ersätter oss med de faciliteter vi har i dag, säger han.
Fortfarande återstår många detaljer i utformningen. Bland annat kan delar av det gamla stationshuset påverkas. Exakt hur mycket kan inte Håkan Andersson säga. Men restaurangens glasveranda är i farozonen.
Ombyggnaden av stationen i Uppsala kan inledas tidigast 2026/27. Byggtiden beräknas till mellan sju och åtta år.