– Postnord ska inte lastas för allt. Och det har hänt ibland att man har felbedömt. Postnord är den i särklass största postdistributören i landet och då är det så att man ofta slentrianmässigt tror att det är Postnord som har delat ut breven, säger Olof Bjurö på Post- och Telestyrelsen.
Eftersom Bring Citymail bara delar ut företagspost i större volymer och vissa områden har vi på UNT inte haft någon möjlighet att kontrollera hur Brings utdelning fungerar i praktiken. Vid en närmare kontroll har det dock visat sig några av dem som hört av sig till oss om post som inte kommer fram i tid har drabbats av brister i Brings utdelning.
LÄS MER: Bara hälften av breven kom fram i tid - UNT testade distributionen
För den som får felaktigt utdelad post är det inte alltid så enkelt att göra rätt. Är det Postnord som har delat ut brevet kan man alltid stryka över adressen, skriva ”fel adress” och lägga det på den gula lådan. men handlar det om övriga operatörer får man kontakta respektive kundtjänst, hos Bring Citymail deras mottagarservice.
Får man någon ersättning för arbetet att hjälpa er i ert kvalitetsarbete?
– Vi gör allt för att rätta till det fel som är gjort. Men någon kompensation delar vi inte ut, säger Adam Leth, informationschef på Bring.
Själv får jag ett brev i min brevlåda som är adresserat till en annan person. Brings mottagarservice ger svaret att jag ska lägga det på gula lådan, vilket i praktiken innebär att Postnord får ta hand om Brings felutdelade brev. Men det beskedet var felaktigt.
– Jag ska ta upp det med vår mottagarservice. Så ska det inte gå till, säger Adam Leth.
Enligt Olof Bjurö på PTS ska postoperatörerna till exempel via kontroller mot folkbokföringen ha uppdaterade uppgifter om var folk bor, för att veta om breven kan delas ut eller om det ska sändas åter till avsändaren. Man ska även notera nya adressater längs slingan.
Men här är ambitionsnivån olika hos olika postoperatörer.
UNT Distribution, som gett sig in på postmarknaden, gör ingen kontroll alls av var folk bor, förutom listan med aktiva eftersändningar hos Svensk Adressändring. Och i det fallet är det tveksamt om man följer den lagstiftning som finns på området.
– Är det en villa eller liknande delar vi ut det på den adress som står på kuvertet. Vi har ingen möjlighet att veta var folk bor, säger Urban Larsson, platschef på UNT Distribution.