Postnord skylls för andras fel

Postnord får ta emot den största ilskan från kunder som inte får sin post i tid. Men det är inte säkert att det är de som gjort fel.

Foto: Johan Söderlund/arkiv

Uppsala2016-04-01 12:50

– Postnord ska inte lastas för allt. Och det har hänt ibland att man har felbedömt. Postnord är den i särklass största postdistributören i landet och då är det så att man ofta slentrianmässigt tror att det är Postnord som har delat ut breven, säger Olof Bjurö på Post- och Telestyrelsen.

Eftersom Bring Citymail bara delar ut företagspost i större volymer och vissa områden har vi på UNT inte haft någon möjlighet att kontrollera hur Brings utdelning fungerar i praktiken. Vid en närmare kontroll har det dock visat sig några av dem som hört av sig till oss om post som inte kommer fram i tid har drabbats av brister i Brings utdelning.

LÄS MER: Bara hälften av breven kom fram i tid - UNT testade distributionen

För den som får felaktigt utdelad post är det inte alltid så enkelt att göra rätt. Är det Postnord som har delat ut brevet kan man alltid stryka över adressen, skriva ”fel adress” och lägga det på den gula lådan. men handlar det om övriga operatörer får man kontakta respektive kundtjänst, hos Bring Citymail deras mottagarservice.

Får man någon ersättning för arbetet att hjälpa er i ert kvalitetsarbete?

– Vi gör allt för att rätta till det fel som är gjort. Men någon kompensation delar vi inte ut, säger Adam Leth, informationschef på Bring.

Själv får jag ett brev i min brevlåda som är adresserat till en annan person. Brings mottagarservice ger svaret att jag ska lägga det på gula lådan, vilket i praktiken innebär att Postnord får ta hand om Brings felutdelade brev. Men det beskedet var felaktigt.

– Jag ska ta upp det med vår mottagarservice. Så ska det inte gå till, säger Adam Leth.

Enligt Olof Bjurö på PTS ska postoperatörerna till exempel via kontroller mot folkbokföringen ha uppdaterade uppgifter om var folk bor, för att veta om breven kan delas ut eller om det ska sändas åter till avsändaren. Man ska även notera nya adressater längs slingan.

Men här är ambitionsnivån olika hos olika postoperatörer.

UNT Distribution, som gett sig in på postmarknaden, gör ingen kontroll alls av var folk bor, förutom listan med aktiva eftersändningar hos Svensk Adressändring. Och i det fallet är det tveksamt om man följer den lagstiftning som finns på området.

– Är det en villa eller liknande delar vi ut det på den adress som står på kuvertet. Vi har ingen möjlighet att veta var folk bor, säger Urban Larsson, platschef på UNT Distribution.

Postnord är störst

I Sverige finns ett 30-tal postoperatörer. Postnord har en marknadsandel på 84,9 procent. Bring Citymail, som är den största konkurrenten, har 14,4 procent.

Postnord är den enda som har utdelning fem dagar i veckan, och har av Post- och Telestyrelsen utsetts att ha hela den samhällsomfattande posttjänsten.

I tillståndsvillkoren krävs att minst 85 procent av breven första klass-breven ska delas ut nästa vardag, oavsett var i Sverige de postats. Minst 97 procent ska delas ut inom tre arbetsdagar.

Alla postoperatörer är skyldiga att se till att brevhemligheten hålls och att brev inte lämnas så att integriteten röjs.

Det ska också finnas rutiner så att eftersändning och lagring av posten kan ske. Har adressaten flyttat utan eftersändning ska brevet sändas åter till avsändaren eller till Post- och Telestyrelsens enhet i Kiruna, som är de enda som får öppna brev för att utröna vem avsändaren kan vara.

Så här ser man vem som delat ut brevet:

Är det ett brev med frimärke så är det Postnord som delat ut det. Likaså om det är ett brev från en privatperson.

I vissa fall ser man på poststämpeln vilken aktör det är som delat ut brevet.

Finns det inga kännetecken får man höra av sig till avsändaren eller till respektive postoperatör för att veta vem som ansvarar för brevet.

Kan posten inte delas ut till rätt adressat ska det i första hand skickas tillbaka till avsändaren.

Finns ingen avsändare på kuvertet ska postoperatören skicka det till Post- och Telestyrelsens enhet i Kiruna, som är de enda som får öppna brev för att försöka utröna vem avsändaren kan vara.

Bring Citymail delar bara ut brev i storstadsområdena samt i Mälardalen. I Uppland handlar det om postnummer mellan 700 00 och 769 99.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om