Postnord får underkänt när UNT testar postdistributionen

Problemen inom Postnord är långt större än vad ledningen hittills velat medge. Det visar ett test av postdistributionen som UNT genomfört. Bara hälften av breven kom fram inom den tid som utlovas.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Uppsala2016-04-01 10:14

Efter att UNT skrivit om problemen med postdistributionen är det många som hört av sig till redaktionen för att berätta om problemen med posten. Flera personer berättar om brev som försvinner, julkort som delas ut i februari, kallelser som kommer fram efter att mötet hållits och räkningar som kommer fram efter förfallodatum eller inte alls.

Postnord har hela tiden hävdat att detta handlar om undantag och att nästan alla brev kommer fram i tid.

För att testa om det stämmer bestämde vi oss för att göra ett eget test av postutdelningen. 100 brev skickades till olika adresser inom både Uppsala, Stockholm, Gävle, Västerås och några andra orter inom Uppland.

Det visade sig senare att det fanns några inaktuella adresser på adresslistan vi utgått ifrån. Några av adressaterna var också bortresta den vecka som breven skickades, vilket gör att det var svårt att veta vilken dag de kom fram.

Av de övriga breven var det hälften som kom fram efter en dag, som utlovats. Efter två dagar hade 80 procent anlänt. På tre dagar var det 85 procent och först efter två veckor var man uppe i över 97 procent. Fortfarande saknas ett brev, drygt fyra veckor efter att det postades. Ett brev sändes i retur efter tre veckor, trots att det finns en aktiv eftersändning till adressaten.

Postnord lovar själva att dela ut breven dagen efter. Alla är dock medvetna om att det kan ske enstaka fel i distributionen, och kvantitativt har kravet i Postnords tillstånd satts till att 85 procent av 1:a klass-breven ska delas ut dagen efter, 97 procent av breven ska delas ut inom tre dagar.

– Tidigare låg de på en bit över 90 procent dagen efter. När problemen var som störst var de nere på 80 procent och sen har det gått upp. Men uppenbarligen har det gått ner igen. Det här är en mycket bekymmersam utveckling. Det visar att det går åt fel håll, säger Olof Bjurö enhetschef på Post- och Telestyrelsen.

Fredrik Nilsson, regionchef inom Postnord säger att man haft problem med utdelningen i Uppsala, men att man nu tagit in personal från andra distrikt för att lösa situationen.

– Vi är inte nöjda med situationen. Det är en kombination av orsaker där vi blivit uppsagda från vårt hyreskontrakt, samtidigt som vi gjort förändringar i infrastrukturen och haft en riktigt hög sjukfrånvaro. Förbättringen tar tid att komma till rätta med. Och jag räknar med att vi kommer att ha det betydligt stabilare i andra halvan av mars.

Men vår undersökning visar ju att det är fortsatta problem, både med brev som är adresserade till Uppsala och till andra orter.

– Jag vill inte gå in och kommentera den undersökning som ni har gjort. Vi gör våra egna kvalitetsmätningar som vi köper in från ett externt företag. Och totalt sett ligger vi på en hög nivå.

Kan det vara så att sorteringsmaskinerna har svårt att läsa handskrivna adresser, vilket kan förklara skillnaden mot era kvalitetsmätningar?

– Generellt är maskinerna mycket duktiga på att läsa handskrivet. Kan maskinen inte läsa adressen visas en bild på en skärm för en operatör, som hjälper maskinen på traven. Kan man inte läsa på skärm går brevet vidare till manuell hantering, och det ska inte påverka befordringstiden.

LÄS MER: Postnord får skulden för andras fel

Postnord har förbrukat förtroendet

Fakta Så här gjorde vi

För att testa postutdelningen har vi skickat 100 brev som postades på 10 olika brevlådor i Uppsala den 29 februari.

De flesta var adresserade till personer i Uppsala, men det var även några adressater i Stockholmstrakten, Gävle, Norrtälje och Västerås.

Sex av adressaterna var bortresta under veckan breven postades, vilket gör att det är osäkert exakt vilken dag dessa brev kom fram.

På adresslistan visade det sig vid en senare koll att det fanns en del inaktuella adresser, totalt 7 stycken. 6 av dessa har kommit i retur efter 1–2 veckor. I ett fall hade adressaten bara flyttat några hus bort på samma gata, och det brevet dök upp i brevlådan efter 3,5 veckor.

Av de övriga 87 breven ser det ut så här:

44 kom fram dagen efter, den 1 mars.

25 kom fram 2 mars.

5 kom fram 3 mars.

9 kom fram 4 mars.

1 kom fram 8 mars.

1 kom fram den 14 mars.

2 brev har inte kommit fram. Ett av dessa har gått till en person som har en aktiv eftersändning av sin post. Det brevet kom i retur till UNT den 24 mars, tre och en halv vecka efter att det postades.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om