– Vi ville göra det enklare att resa, köpa biljett och att digitalisera, säger Cecilia Linder (M), tidigare ordförande i regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd.
Det är snart två månader sedan UL införde sitt nya biljettsystem för kollektivtrafiken i Uppsala. Det enklare systemet gör det billigare att resa långa sträckor – men samtidigt betydligt dyrare att åka korta sträckor, till exempel i stadstrafik. Uppsalabor som UNT talat med tror att det senare kan leda till att fler nu tar bilen.
– Poängen har varit att öka bussresandet, framför allt på längre sträckor, för att minska bilismen. Utefter det behövde vi bestämma en prisnivå, Cecilia Linder.
Vad förväntar ni er för effekt av det nya systemet?
– Vi vill att resandet med buss ska öka med ungefär tio procent. Stockholm genomförde den här reformen och där ökade det totala bussåkandet, säger Cecilia Linder.
"Orättvist" är ett ord som har använts bland kommentarer på sociala medier, främst från stadsbor, nu när det kostar lika mycket att åka några hållplatser som hela vägen till Gävle.
Hur tänker du kring det?
– Till dem säger jag att de har ett fantastiskt utbud av bussar. Det finns busshållplatser i nästan hela staden och bussarna går ofta, så deras utbud är mycket större än de som bor utanför Uppsala stad – så 39 kronor är ett bra pris, säger Cecilia Linder.
Vad säger du till dem som tror att bilen är billigare än buss nu?
– Det kostar ju ungefär som en bussbiljett att parkera en timme i stan, och våra målgrupper med detta beslut är främst långväga resenärer, säger Cecilia Linder och fortsätter:
– Folk som bor precis vid en zongräns har tyckt att det förra systemet var väldigt orättvist. Exempelvis boende i Lindbacken, de kan nästan se till Gränbystaden. Men avståendet är över en zongräns, och då kostade istället en biljett 54 kronor.
Betalar de som bor i staden nu för de som åker längre sträckor?
– Så är det absolut inte. Oavsett om man åker buss eller inte är man med och betalar som skattebetalare, säger Cecilia Linder.
Hur stor del av kostnaderna är skattefinansierad?
– Ungefär 50 procent. Alliansens förslag med 39 kronor var för att man inte skulle ta mer pengar av skattebetalarna, säger Cecilia Linder.
Det finns tre sätt att få kollektivtrafiken att gå runt ekonomiskt: Dra in busslinjer, ta mera skatt eller öka intäkterna på biljettpriser.
Jenny Lundström (MP) är Cecilia Linders efterträdare som ordförande i regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd. När beslutet togs var alla i nämnden eniga om att slopa zonerna, men den nya rödgröna majoriteten var oroliga för prishöjningen.
– Det finns en risk att vi tappar resenärer inom före detta zon ett, men vi kommer utvärdera effekterna noga, säger Jenny Lundström.
Flera resenärer saknar den nu borttagna 10/30 biljetten som tidigare erbjöd tio valfria resdagar inom en 30 dagars-period. Enligt Jenny Lundström fyller den inte längre någon funktion.
– Tio resor blir ungefär samma belopp som 10/30-biljetten med det nya enkelbiljettpriset, säger Jenny Lundström.
Enkelbiljetternas giltighetstid på 75 minuter har även det blivit ett hett ämne. Många tycker att den är för kort. Enligt verksamhetschefen på UL, Nikodemus Kyhlén, är giltighetstiden satt utefter Stockholms system.
Varför basera ert system på Stockholm?
– Eftersom många resor görs över länsgränsen vill vi att folk inte ska behöva hålla koll på flera olika system, så att det är samma i Uppsala som i Stockholm, säger Nikodemus Kyhlén och fortsätter:
– Dessutom går de allra flesta resorna att göra inom 75 minuter, även med byte.