Bussen dyr – nu lockas Sara att skjutsa i stället

Bussresan för Uppsalabon Sara Backman Prytz barn har ökat med nio kronor. "Det finns en risk att det blir mer bilåkning nu", säger hon.

Under vintern är det för mörkt och halt med cykeln. Då tar Sara Backman Prytz och hennes barn antingen bussen – eller så blir barnen skjutsade med bil.

Under vintern är det för mörkt och halt med cykeln. Då tar Sara Backman Prytz och hennes barn antingen bussen – eller så blir barnen skjutsade med bil.

Foto: Elliot Gustafson

Uppsala2024-03-12 20:00

Tidigare kostade det 18 kronor för en enkel resa. Sara Backman Prytz tycker att det nya priset för hennes barn på 27 kronor är för dyrt. 

– Jag är sur för att de har höjt priset på ungdomsbiljetten, säger Sara Backman Prytz som bor med sin familj i Valsätra.

– Nu är det i stället billigare att skjutsa. Det finns en risk att det blir mer bilåkning, säger hon.

Hon är inte ensam om den reaktionen. Snart två månader efter att UL förändrade sitt biljettsystem har flera läsare hört av sig via UNT:s chatt

"Charlotta" skriver: "Det är billigare att ta bil till stan än att åka buss för oss som bor i Uppsala... Jag tror att cityhandeln förlorar på detta".

"Åsa" är en annan läsare som tycker att politikernas höjningen på kortare sträckor sänder märkliga signaler. "Jag förstår inte riktigt hur man resonerar om man vill ha en levande stadskärna", skriver hon.

"Varför ska vi som bor centralt sponsra de som frivilligt flyttat ut på vischan", skriver "Michael" i chatten. "Man ska betala med egna pengar vad det kostar – lång resa dyrt – kort resa billigt. Ganska uppenbart om man tänker efter."

Avsikten med det förändrade och enklare biljettsystemet var, skriver UL, att fler skulle "välja kollektivtrafiken framför bilen för längre resor inom regionen".

För Sara Backman Prytz som gör kortare resor inom staden har bilen tvärtom blivit ett mer attraktivt alternativ. 

Här är ett räkneexempel:

Om Sara Backman Prytz och ett av hennes barn ska ta sig från Valsätra in till stan, en sträcka på 6,4 kilometer, för en fritidsaktivitet på två timmar kostar det idag 132 kronor med buss. För ett barn kostar biljetten 27 kronor och 39 för en vuxen. 2023 kostade samma biljetter totalt 92 kronor. 

Sara äger redan en bil. Mellan Valsätra och centrala staden är sträckan på 6,4 kilometer. Parkeringsavgiften i zon A mellan klockan 17 och 19 är 25 kronor. Bensinförbrukningen är nio kronor med en bil som drar 0,7 liter per mil. Däckslitage och andra rörliga kostnader ligger mellan 20-30 kronor per mil. Då blir den totala resekostnaden för Sara ungefär 16 kronor per sträcka.

Lämnar och hämtar hon barnet i stället, kostar det henne 64 kronor. 

UL:s verksamhetschef, Nikodemus Kyhlén, framhåller dock att bilägandet tillsammans med resandet gör det dyrare med bil än buss. Han tror inte att bilismen över tid kommer att öka med anledning av prissättningen. 

undefined
Nikodemus Kyhlén har ett mål om att resandet totalt sett ska öka – även om det kanske kommer att minska lite för de allra kortaste resorna.

– Det beror på hur man räknar, men det är inte vår analys att bilåkandet skulle öka, säger Nikodemus Kyhlén.

Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, medger att den nya majoriteten i regionen varit oroliga för den nya prisnivån som införts. 

– Men först måste vi se utfallet av den här förändringen. Och det är ju det som avgör om vi eventuellt ska skruva i systemet, säger Jenny Lundström.

undefined
Jenny Lundström (MP), Tierp, Kommunfullmäktige, November, 2022.

Kommer taxan läggas om ifall ni ser en ökad bilism?

– Alltså nu blir det ju spekulationer. 

– Det viktiga är att vi gör en ordentlig utvärdering och ser om det har lett till förändrade resmönster. I sådana fall får vi sätta oss ner och se vad strategin blir för att bussåkandet ska öka och inte minska, säger Jenny Lundström.

För de som reser längre sträckor, som på landsbygden, har bussen i stället blivit ett mer attraktivt alternativ. På Facebook har UNT fått en mängd positiva kommentarer om de nya priserna.

undefined
Många Facebook-kommentarer är också positiva till UL:s nya biljettsystem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!