Tullgarnsbrons två månader långa liv har hittills varit kaosartat. De flesta Uppsalabor verkar tycka och tänka något om bron, så även kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling.
– Det är skräp. Vi har betalat mycket pengar för en bro som ska fungera. Än så länge gör den inte det, inte tillräckligt bra.
För kommunen är bron ett så kallat garantiärende.
– Vi har beställt en bro som man kan använda, då är det upp till entreprenören att fixa det. Bron måste fungera innan vi tar över den helt och fullt.
Och det är inte bara Tullgarnsbron som har strulat. Även Vindbron och Hamnspången har haft problem.
– Uppenbarligen är sårbarheten större med en öppningsbar bro. Men även romarna byggde broar. Vi ska kunna förvänta oss en Tullgarnsbro som fungerar, säger Erik Pelling.
Är Tullgarnsbron ett misslyckande?
– Än så länge är det ett misslyckande. Men vi har ett bra samarbete med entreprenören. Det har varit olika saker som inte har fungerat, men i princip varje gång har det gått snabbt att fixa.
Påverkar det här förtroendet för kommunen?
– Ja, både kommunen och hela byggbranschens förtroende påverkas, vilket naturligtvis inte är bra.
Vems fel är det här?
– Ansvaret ligger på entreprenören. Vi har beställt och betalat för en bro som ska fungera.
Kan kommunen få kompensation för det extra stök som har varit?
– Det är en av de saker vi tittar på i garantiärendet. Men det skulle kunna bli aktuellt.
Att stänga Islandsbron samtidigt som Tullgarnsbron öppnade, var det så smart?
– Vi har väntat väldigt länge på att kunna prioritera kollektivtrafik, blåljusfordon, gångtrafikanter och cyklister på Islandsbron. Det här var en efterlängtad åtgärd.
Kan allt strul göra att ni öppnar Islandsbron för biltrafik igen?
– Nej, då får vi tillbaka de trängselproblem vi hade för blåljusfordon och kollektivtrafiken.
Flera företagare vittnade nyligen i UNT om att stängningen av Islandsbron drabbar cityhandeln, var det något ni kalkylerade med när ni tog beslutet att stänga bron?
– En levande stadskärna är en av de högst prioriterade frågorna i den här kommunen. Vi har en trång stadskärna. Husen står där de står. Vi kan inte bredda vägarna utan måste lätta på trängseln och det gör vi bäst genom att göra det mer gynnsamt att åka kollektivt, säger Erik Pelling.