City-handlare upprörs över stängda Islandsbron

Stängningen av Islandsbron är ytterligare ett slag mot cityhandeln. Det menar handlare i Uppsala city: kunder får svårare att ta sig in och själva får de svårare att köra ut beställningar. "Vad händer om det blir broöppning och jag ska leverera 100 tårtbitar?"

"Jag önskar att kommunen gjorde det enklare för folk att ta sig in till oss i city och enklare för oss handlare att komma ut med våra leveranser", säger Elisabet Östlund på Centralbageriet.

"Jag önskar att kommunen gjorde det enklare för folk att ta sig in till oss i city och enklare för oss handlare att komma ut med våra leveranser", säger Elisabet Östlund på Centralbageriet.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2024-06-24 16:30

Nyheten i korthet

  • Islandsbron i Uppsala stängdes för biltrafik den 27 april, vilket har orsakat besvär för lokala handlare. De menar att det nu är svårare för kunder att ta sig in i city och för dem att leverera beställningar.
  • Handlare, som de som äger Centralbageriet och Feskarn, uttrycker oro över att leveranser tar längre tid och att kunder väljer bort city på grund av svårigheter med tillgänglighet.
  • Trots handlarnas frustration menar kommunen att stängningen syftar till att skapa en mer attraktiv stadskärna och att de kommer att utvärdera hur avstängningen fungerar och se om det behövs förändringar.

Den 27 april stängdes Islandsbron i centrala Uppsala för biltrafik. Sedan dess måste bilar åka via den nya öppningsbara Tullgarnsbron, en dryg kilometer söderut.

– Beslutet gjorde mig både chockad och orolig. Vi har ingen chaufför, utan det är min personal – ibland bagaren – som kör. Då måste det ske effektivt. Vad händer om det blir broöppning och jag har en leverans av 100 tårtbitar?

undefined
"Konsekvensen blir förmodligen att vi inte kan ta alla beställningar", säger Elisabet Östlund på Centralbageriet om att Islandsbron stängt.

Det säger Elisabet Östlund, som tillsammans med sin man Andreas Östlund äger Centralbageriet på Vretgränd i centrala Uppsala. Mycket av deras försäljning är till företag, vilket innebär utkörning.

Kan någon kilometer spela så stor roll?

– Vi är ett litet företag med snäva marginaler. Om vi ska leverera till Akademiska sjukhuset tar det bara några minuter via Islandsbron. Via Tullgarnsbron kan det ta uppemot en halvtimme om vi har oflyt och det blir broöppning. Det blir ökade kostnader både för oss och slutkunden. Och miljömässigt är det självklart sämre, säger Andreas Östlund.

– Konsekvensen blir förmodligen att vi inte kan ta alla beställningar, säger Elisabet Östlund.

undefined
Sedan slutet av april är det Tullgarnsbron, som ligger i slutet av Kungsängsesplanaden, som vanliga bilar får välja i stället för Islandsbron.

Feskarn, som ligger i Saluhallen, kör ut fisk och skaldjur till ställen runtom i Uppsala. Delägaren Michael Prising håller med paret Östlund: en del leveranser tar nu för lång tid. Han ser även en annan trend som gör honom minst lika oroad: att konsumenter väljer bort city. Han berättar hur kunder beklagar sig över Islandsbrons stängning.

– Jag har drivit verksamhet i Uppsala city i 25 år och under åren hört hur folk tycker att tillgängligheten blir sämre. Inte bara vad gäller parkeringar, utan även att ta sig in till stan. I den här svängen är det fler uppgivna röster än förut.

undefined
Michael Prising på Feskarn hör kunder beklaga sig över att det blivit svårare att ta sig in till city.

Michael Prising uppmanar kommunen "att inte fastna i visioner om en bilfri innerstad där alla sitter på uteserveringar".

– Visionerna är jättemysiga, men folk måste ju kunna ta sig in till city också. Vi kan inte diskriminera alla som kommer från Almunge, Marielund eller nån annanstans utanför Uppsala. Det här måste vara deras stad också, inte bara citybefolkningens.

Inte bara Islandsbron ställer till problem, påpekar handlarna. För två år sedan stängdes Kungsgatan av för genomfartstrafik. Och sent i höst kommer det inte gå att ta S:t Olofsgatan och S:t Persgatan in och ut ur city, eftersom det ska byggas tunnlar under järnvägen.

undefined
Sedan 27 april får bilar inte längre köra över Islandsbron.

Elisabet och Andreas Östlund önskar att företag i city som är beroende av att kunna leverera borde få tillstånd att dels köra på Islandsbron, dels på Kungsgatan. Men när de kontaktat kommunen har de fått nej. 

Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, säger att kommunen kommer att utvärdera hur avstängningen fungerar och se om det behövs förändringar.

Förstår du handlarnas frustration?

– Det är klart vi vill att det ska fungera med transporter. Men det här handlar om att tillgängliggöra årummet och skapa en mer attraktiv stadskärna. För 60 år sedan kunde man åka bil på gågatan, det är otänkbart i dag, säger han.

Finns en risk att stadskärnan bara blir till för Uppsalaborna, inte de som bor utanför stan?

– Jag förstår oron, det är jätteviktigt att de som bor på landet kan ta sig in. Därför tittar vi på infarts- och pendlarparkeringar.

Kan sånt bli så bökigt att landsbygdsbor väljer bort Uppsala city?

– Bra fråga. Det är svårt att sia om hur vi kommer att röra oss i framtiden.

Nya trafikregler i city

Från och med januari 2022 är det förbjudet med genomfartstrafik på Kungsgatan. Bilister måste svänga av mot Vaksala torg, vare sig man kommer från norr eller söder.

I mars i år beslutade Uppsalas politiker att Islandsbron i centrala Uppsala ska stängas för all trafik förutom för taxi, bussar och utryckningsfordon. Sedan den 27 april måste bilar i stället köra via den nybyggda Tullgarnsbron, en dryg kilometer söderut.

I december 2024 kommer det att bli helt stopp för trafik i järnvägskorsningarna på S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Detta eftersom det ska byggas tunnlar under järnvägen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!