Den 27 april stängdes Islandsbron i centrala Uppsala för biltrafik. Sedan dess måste bilar åka via den nya öppningsbara Tullgarnsbron, en dryg kilometer söderut.
– Beslutet gjorde mig både chockad och orolig. Vi har ingen chaufför, utan det är min personal – ibland bagaren – som kör. Då måste det ske effektivt. Vad händer om det blir broöppning och jag har en leverans av 100 tårtbitar?
Det säger Elisabet Östlund, som tillsammans med sin man Andreas Östlund äger Centralbageriet på Vretgränd i centrala Uppsala. Mycket av deras försäljning är till företag, vilket innebär utkörning.
Kan någon kilometer spela så stor roll?
– Vi är ett litet företag med snäva marginaler. Om vi ska leverera till Akademiska sjukhuset tar det bara några minuter via Islandsbron. Via Tullgarnsbron kan det ta uppemot en halvtimme om vi har oflyt och det blir broöppning. Det blir ökade kostnader både för oss och slutkunden. Och miljömässigt är det självklart sämre, säger Andreas Östlund.
– Konsekvensen blir förmodligen att vi inte kan ta alla beställningar, säger Elisabet Östlund.
Feskarn, som ligger i Saluhallen, kör ut fisk och skaldjur till ställen runtom i Uppsala. Delägaren Michael Prising håller med paret Östlund: en del leveranser tar nu för lång tid. Han ser även en annan trend som gör honom minst lika oroad: att konsumenter väljer bort city. Han berättar hur kunder beklagar sig över Islandsbrons stängning.
– Jag har drivit verksamhet i Uppsala city i 25 år och under åren hört hur folk tycker att tillgängligheten blir sämre. Inte bara vad gäller parkeringar, utan även att ta sig in till stan. I den här svängen är det fler uppgivna röster än förut.
Michael Prising uppmanar kommunen "att inte fastna i visioner om en bilfri innerstad där alla sitter på uteserveringar".
– Visionerna är jättemysiga, men folk måste ju kunna ta sig in till city också. Vi kan inte diskriminera alla som kommer från Almunge, Marielund eller nån annanstans utanför Uppsala. Det här måste vara deras stad också, inte bara citybefolkningens.
Inte bara Islandsbron ställer till problem, påpekar handlarna. För två år sedan stängdes Kungsgatan av för genomfartstrafik. Och sent i höst kommer det inte gå att ta S:t Olofsgatan och S:t Persgatan in och ut ur city, eftersom det ska byggas tunnlar under järnvägen.
Elisabet och Andreas Östlund önskar att företag i city som är beroende av att kunna leverera borde få tillstånd att dels köra på Islandsbron, dels på Kungsgatan. Men när de kontaktat kommunen har de fått nej.
Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, säger att kommunen kommer att utvärdera hur avstängningen fungerar och se om det behövs förändringar.
Förstår du handlarnas frustration?
– Det är klart vi vill att det ska fungera med transporter. Men det här handlar om att tillgängliggöra årummet och skapa en mer attraktiv stadskärna. För 60 år sedan kunde man åka bil på gågatan, det är otänkbart i dag, säger han.
Finns en risk att stadskärnan bara blir till för Uppsalaborna, inte de som bor utanför stan?
– Jag förstår oron, det är jätteviktigt att de som bor på landet kan ta sig in. Därför tittar vi på infarts- och pendlarparkeringar.
Kan sånt bli så bökigt att landsbygdsbor väljer bort Uppsala city?
– Bra fråga. Det är svårt att sia om hur vi kommer att röra oss i framtiden.