De många förseningarna i tågtrafiken har inte bara lett till en försvårad situation för pendlarna. Även tågvärdarna har råkat ut för en tuffare situation.
– Tågvärdarna är närmsta länken ut mot de irriterade och förbannade resenärerna och blir ofta utsatta för både utskällningar och hot, säger Alex Weinfors som är lokförare och ordförande i branschorganisationen Seko spårtrafik.
Han fortsätter:
– Även sexuella trakasserier har blivit ett ökande problem enligt de vittnesmål vi får. Mycket rapporteras inte in men fack och arbetsgivare jobbar gemensamt för att få bukt med det här problemet och den samlade bilden är att det blir vanligare att framför allt unga tjejer blir utsatta för fula kommentarer och att folk tafsar på dem.
Alex Weinfors påpekar att som lokförare inte är lika utsatt eftersom han har en egen hytt och inte möter resenärerna på samma sätt som tågvärdarna.
Uppsalabon Maria Karlsson som är tågvärd och huvudskyddsombud på Mälartåg är däremot ofta utsatt för hotfulla situationer.
– När folk inte har biljett blir det ofta obehagligt, folk skriker och använder förseningarna som en ursäkt för att inte köpa biljett. De menar att det inte är någon idé när tåget ändå inte kommer.
I samtal med kollegor är hennes bild att hot och våld har ökat under hösten, medan avvikelserapporterna om hot ligger stadigt under året. De 1 835 rapporterna som kommit in till och med november 2023 över hot, våld och avvisningar av resenärer, visar att i 16 procent av fallen har det förekommit hot och aggressivitet och i 18 procent av fallen har polis tillkallats.
– Avvikelserapporterna är bara en bråkdel av allt som händer. Kollegor som har jobbat länge har inte tid att skriva rapporter varje gång de blir kallade hora.
Detta är första året som Seko MTR Mälartåg sammanställer lokala avvikelserapporter, varför det inte går att säga om det skett en ökning sedan tidigare år.
– Tåget är också en spegling av det övriga samhället och när det blivit hårdare märks det även bland de som åker tåg. Stationerna är samlingsplatser där det förekommer olagligheter som drogförsäljning och det sprider sig till tågen, säger Alex Weinfors.
Maria Karlsson har själv bevittnat droghandel flera gånger.
– I Katrineholm säljer de droger öppet på tåget, så vi ringde polisen. Första gången hann de dit, andra gången inte. Detta är ofta personer utan biljetter som är hotfulla och när polisen inte kommer kan det vara långt till nästa station och lång tid som jag är utsatt för de här människorna.
Resenärer som inte har biljett har ökat det senaste året enligt Maria Karlsson. Vid sidan av att man inte vill köpa biljett på grund av förseningarna, är en vanlig ursäkt att allt blivit så dyrt i samhället så att de inte har råd.
Den hotfulla arbetssituationen skapar en daglig stress på arbetet, vilken förstärks av det i övrigt pressade läget med stor brist på tågpersonal. Ständiga schemaändringar och svårigheter att få ledigt till följd av personalbristen i kombination med den hotfulla arbetssituationen gör även arbetet mindre attraktivt för att söka.
– Det blir väldigt svårt att rekrytera när det ingår hot och våld i jobbet. Vi får kommentarer från nyanställda som reagerar på arbetsmiljön och då får vi bara säga att klimatet på tågen hårdnar, säger Maria Karlsson.
Jonas Persson är trygghetschef på MTR och en av de saker MTR nu ser över enligt honom är att tågvärdarna kan jobba två och två i stället för ensamma som de gör nu.
– Nu behöver vi hitta vilka sträckor och tider som vi kan utöka bemanningen och se om det finns resurser för det. Till exempel på Valborg i Uppsala kan man vara två tågvärdar på tågen.
Tågvärdar som blir mordhotade, spottade på och resenärer som skriker. Vad tänker ni om det här?
– Varje situation där vår personal blir utsatt för hot, våld eller kränkningar är allvarlig. Vi följer antalet rapporter i vårt interna system och där kan vi se att 2022 och 2023 så är det på samma nivå när det gäller våld och hot däremot ökar antalet kränkningar. Deras upplevelse av ökad otrygghet har jag full respekt för.
Vad tänker ni göra åt det?
– Vi utvecklar en fördjupad trygghetsutbildning för personalen och vi jobbar även med att få bättre samverkan med de aktörer som finns i närheten av stationerna så som vaktbolag och fastighetsägare. Målsättningen är att olämpliga personer ska bli stoppade och inte komma in på tågen överhuvudtaget.