När det kniper i plånboken så här efter storhelgerna jul och nyår gör många vad de kan för att sänka sina kostnader.
I Uppsalas matbutiker reas nu julskinka, glögg och pepparkakor ut, ofta till mindre än halva priset jämfört med vad produkterna såldes för innan jul.
Trots att priset för julmat var högre än någonsin förra året, var det inget som märktes i flera av Uppsalabutikerna.
– Jag trodde att man skulle hålla igen lite mer, men så blev det inte. Kunderna gick "all-in" till jul och nyår, säger Sebastian Svantesson, butikschef för City Gross i Gränby.
Var det något City Gross sålde mindre av, var det de lite dyrare premiumjulskinkorna.
– Det hade vi också räknat med och köpte därför inte in lika många som förra julen.
På Stora Coop i Boländerna väller två korgar över med dadlar och fikon, detta efter en leveransmiss. I övrigt börjar butikens julhyllor tömmas.
– Vi har sänkt priserna på det lilla som är kvar, men vi har inga mängder till utförsäljning, säger butikschefen Peter Tägtström.
Vad beror det på?
– Både god planering och god försäljningsökning skulle jag säga.
Peter Tägtström berättar att de sålt mer än de förväntade sig under julen, vilket även Erik Ohlström, handlare på Ica Torgkassen, håller med om.
– Julhandeln gick fantastiskt bra, konstaterar han.
Inte heller Ica Torgkassen dras med stora mängder julmat nu i januari, mer än några julskinkor, glögg och julmust. Det brukar inte vara något problem att bli av med julprodukterna – glögg kan nog sälja bättre när det är så kallt som det är nu tror Icahandlaren.
Erik Ohlström tycker sig även se ett mönster hos kunderna i januari.
– Vi ser en annan kategori av kunder också, de som vill äta lite sundare. Jag tror många har nyårslöften och det brukar gå framför allt mer fisk, men även vegetariskt i början av året.
Att januari är en fattigare månad för många tycker butikscheferna märks. Deras kampanjer är inte fler till antalet än andra månader, men de uppger att fler dras till erbjudanden och utnyttjar extrapriserna efter jul och nyår. Därför ser de också till att vässa sina kampanjer och fokusera på de klassiska januarivarorna.
– Det är allt från pasta till konserver och nudlar, det som är billigt helt enkelt, säger Sebastian Svantesson.