Grekiskt, iranskt – eller varför inte etiopiskt?
För den som har svårt att bestämma sig för vad det ska bli för mat öppnar nu en potentiell lösning precis bredvid Studenternas. Den stora premiären är lördagen den 15 juni, men krögarna bakom satsningen har redan smygöppnat.
– Vi öppnade lite lätt i förra veckan för att få in rutinerna inför helgen, säger Laleh Maghonaki.
Laleh Maghonaki är tidigare känd från bland annat Sveriges mästerkock, där hon gick till final 2011. Utöver det har hon i många år drivit företag och engagerat sig i integrationsfrågor. Hennes roll i projektet är att vara "armar och ben" på plats i Uppsala, och fungera som en länk mellan krögarna och entreprenörerna.
– Jag har blivit lite som en mamma för alla som jobbar här, säger hon och skrattar.
Konceptet kommer ursprungligen från Gotland. Bakom satsningen står företagarna Pigge Werkelin och Mattias Andersson.
– Vi visste att vi skulle till fastlandet så fort vi såg att det blev en succé på Gotland, har Mattias Andersson tidigare sagt till UNT.
I grund och botten är initiativet ett integrationsprojekt. Tanken är att sänka tröskeln in till arbetsmarknaden för människor med invandrarbakgrund som haft svårt att få ett jobb. Entreprenörerna bakom satsningen ordnar med vagnar, köksutrustning och nödvändiga tillstånd. Som betalning går 20 procent av omsättningen som foodtrucksen genererar tillbaka till företaget.
De länder vars kök är representerade på Uppsala matmarknad är Etiopien, Indien, Italien, Mexiko, Kina, Pakistan, USA, Iran, Grekland och Italien.
– De flesta här har varit utanför arbetsmarknaden. Många har haft lite ströjobb, men de har haft en dröm om att starta eget. Och den drömmen har nu gått i uppfyllelse, säger Laleh Maghonaki.
En av personerna som driver en av vagnarna är Rosa Anbesit från Etiopien. När UNT är på besök kommer hon fram och frågar om vi vill höra hennes historia. Hon går genast och hämtar en stor resväska.
– För ett år sedan gick jag runt med den här väskan i Stockholm med all min matlagningsutrustning i. Då sålde jag mat på olika torg och fick packa upp och ner allting varje dag. Nu står jag i stället i den här, säger Rosa Anbesit och pekar på vagnen bakom henne.
Nästan alla krögare på plats är ivriga på att berätta sin historia. En annan är Murad Ahmad som har rötterna i Bangladesh. Han är en av få som inte säljer mat från sitt hemland, då han i stället satsat på amerikansk och mexikansk mat.
– Innan jag flyttade till Sverige bodde jag i USA i tre år. Det lärde mig mycket om den amerikanska kulturen, säger han.
Murad Ahmad säger att han har riskerat mycket för det här projektet.
– Det här är min dröm. Jag sa upp mig från mitt jobb för att satsa på det här.
Efter lördagens premiär är tanken att Uppsala matmarknad ska bli ett permanent inslag i stadsbilden.
– Vår absoluta ambition är att de ska stå där året om. Att det ska bli ett permanent centrum för street food, säger Mattias Andersson, som är en av grundarna till konceptet.
Ännu är det dock inte helt bestämt, utan det beror på ett flertal olika faktorer, menar Mattias Andersson.
– Vi kommer att köra på, och sen beror det på om de som har vagnarna vill fortsätta. Men i dagsläget finns det inga moln på himlen som tyder på att vi ska bomma igen till hösten.