Myndigheten går emot elprofessorn

Elsäkerhetsverket besvarar nu elprofessorn Mats Leijons uttalanden om att ladda elbilen i vanliga eluttag.

Mats Leijon är professor i elektricitetslära vid Uppsala universitet.

Mats Leijon är professor i elektricitetslära vid Uppsala universitet.

Foto: Helena Wrete

Uppsala2022-08-29 20:04

Förra veckan publicerade UNT en artikel där Mats Leijon, professor i elektricitetslära, menade att det går bra att ladda elbilar i vanliga eluttag. Nu besvarar Elsäkerhetsverket Mats Leijon och ställer sig skeptiska till hans uttalanden.

– På liknande sätt som man för säkerhets skull bör ha bra däck på sin bil, såväl sommar som vinter, så är en laddbox rimlig att skaffa till den plats där man regelbundet tänker ladda sin elbil, skriver Anders Richert, teknisk direktör och avdelningschef vid Elsäkerhetsverket till UNT.

Mats Leijon påstod i UNT:s artikel att det är säkert att ladda sin elbil i ett vanligt uttag, så länge väggkontakten är fackmannamässigt installerad. Elsäkerhetsverket håller dock inte med.

– Risken finns att gamla kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka värmeutveckling, trots att det är korrekt gjort utifrån den dåvarande användningen. Det kan i sin tur leda till brand.

Elsäkerhetsverket hävdar att man bör låta installera en laddbox, även om man bara avser att ladda lite åt gången. De menar att bostadens elanläggning får utstå stor belastning ifall man laddar elbilen i ett vanligt uttag. Detta kan på sikt visa på svagheter eller brister på anläggningsdelarna, vilket kan leda till brand om det finns brandfarligt material i närheten.

– Att ladda en elbil i ett vanligt eluttag ska bara användas som en tillfällig lösning för att ladda under kortare tid och då bör också laddströmmen begränsas till högst 8-10 A, gärna lägre, för att minska riskerna.

Mats Lejon håller däremot fast vid att så länge elen är installerad av behörig installatör så kan man ladda i ett uttag standardiserat för utomhusinstallation hemma. Han ifrågasätter Elsäkerhetsverkets rekommendationer.

– Jag tycker att de har helt fel. Om man ifrågasätter det här så måste man i princip ifrågasätta alla elinstallationer. Är elen installerad av en behörig installatör så används standardiserade kopplingar, då ska man kunna använda dem, säger han.

Utöver det menar han att man annars skulle behöva vara orolig för allt man använder elen till.

– Sen har man ju alltid ansvar för sin egna el. Misstänker man att det är något fel på sin elinstallation så är det alltid en sund rekommendation att en behörig installatör ser över elen. Men det betyder inte att man absolut inte kan ladda bilen hemma i ett uttag standardiserat för utomhusinstallation, menar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!