Under tre månaders tid prövar nu MTR, som driver trafiken åt Mälartåg, att i särskilda undantagsfall köra tåg utan tågvärd. Förhoppningen är att det leder till färre inställda tåg.
Som längst kommer tåg kunna köras i tre timmar utan tågvärd.
– Det här sker i princip bara om någon skulle bli plötsligt sjuk och vi inte lyckas hitta någon i reserv för att rädda avgången. Men förutsättningen är att lokföraren känner sig trygg med att vara ensam ombord, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig MTR Mälartåg.
Sedan starten i början av december känner han till ett fall där tåg gått utan tågvärd.
– Det är inte så långa sträckor inom Mälartåg. Vi försöker ju direkt att hitta någon som kan hoppa in för den som är sjuk, och då kanske det kan ske vid nästa station. Om ett tåg går från Gävle kanske tågvärden kliver på i Tierp eller i Uppsala, förklarar han.
Enligt Katarina Myrberg, presstalesperson vid Mälartågstrafiken finns ingen överenskommelse med MTR om under vilka förhållanden som tåg får köras utan tågvärd.
– Vi ser inte något negativt med att man gör så här. Förutsättningen är att lokföraren ska kunna säga nej, säger hon.
Men facket är inte lika välvilligt inställda. I Stockholm har MTR:s och SL:s beslut att ta bort tågvärdarna i pendeltågstrafiken lett till en allvarlig konflikt med personalen.
– Vi är oroliga för att det blir som med SL:s pendel, att man drar in tågvärdarna helt, säger Anna Bergström, lokförare samt ordförande för Seko MTR Mälartåg.
– Jag skulle inte åka någonstans utan tågvärd. Det känns inte säkert, om det skulle hända mig någonting, säger hon.
Dessutom är det en fråga om resenärernas säkerhet och service om något händer, menar hon.
Men enligt Niklas Ekström är jämförelsen med Stockholm irrelevant.
– Det går inte att jämföra. Med Mälartåg skulle det ske bara i undantagsfall. Tågvärden på Mälartåg har ju också andra arbetsguppgifter än tågvärden på pendeltågen, säger han.
Enligt avtalet mellan Mälartåg och MTR ska tåg köras med ett minimum av en tågvärd per fordon och om tåget avgår utan avtalad minimibemanning ska MTR betala en avgift till Mälartåg. På grund av sekretess går det inte att se hur stor avgiften är.
– Jag skulle vilja veta hur politikerna i regionen ser på det här. Är det OK att köra utan tågvärd? säger Anna Bergström, Seko.
Efter tre månader ska försöket utvärderas.