– Vi sitter här ett gäng lokförare och undrar över vilken lokförarbrist de talar om. Vi kan inte jobba för våra tåg är inställda.
Det säger Moa Friman, som kör pendeltåg för MTR i Stockholmsregionen.
För det är inte bara pendlingen från Uppsala som strular för MTR. I onsdags berättade Joakim Sundh, VD för MTR i SVT att veckans pendeltågshaveri med bland annat halverad trafik till och från Märsta, beror på generell lokförarbrist, att vissa anställda inte får ta ut mer övertid, att många lokförare är sjuka eller har tagit ut uppskjuten semester.
Men det är inte hela bilden, menar personal på pendeltågen. Under veckan har lokförare och tågvärdar från fem olika fackklubbar protesterat utanför Centralen i Stockholm, för att peka på problemen inom MTR. Något som Mitti tidigare rapporterat,
– Det är risig planering från MTR:s sida, säger en lokförare till UNT, som vill vara anonym.
Personalen förklarar stoppet med att MTR inte har lyckats i sina planer att testköra tåg utan tågvärdar. Företaget hade planerat att under december köra ungefär var tredje tåg utan tågvärdar och de hade därför fått andra arbetsuppgifter. När lokförarna sedan inte började köra med det nya videosystemet enligt planen, saknades det tågvärdar, med följden att tåg blev stående.
Moa Friman, som själv engagerat sig i nätverket "Rör inte min tågvärd", menar att testet inte var tillräckligt förberett, bland annat med utbildningar.
– De har sagt att för säkerhetens skull så ska alla lokförare ha utbildning och känna sig säkra och beredda att köra med videokamera, men de var inte beredda, säger hon.
Politikerna i trafiknämnden gav 2021 MTR i uppdrag att ersätta tågvärdarna på pendeltågen med ett system för videoövervakning. I det nya systemet blir det lokföraren som med hjälp av en skärm i förarhytten ska övervaka det som händer på perrongen. Systemet har mött stort motstånd från både förare och tågvärdar.
Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen, svarar att de i dagsläget testkör två tåg per dag utan tågvärdar men att man bit för bit kommer att bygga ut systemet eftersom det är så avtalet är skrivet.
– Stoppet beror på en generell brist på tågförare, att sjukfrånvaron är stor både hos förare och tågvärdar, att det är stopp för övertid och att personal behövt ta ut årets sparade semester, säger han