Det var 27 maj som ett Arlanda Express-tåg spårade ur strax före Arlanda centralstation. Sträckan som går från Ostkustbanan ut till Arlanda sköts av företaget A-train som nu håller på att laga rälsen.
Urspårningen har fått stora konsekvenser, inte minst för alla som arbetar på Arlanda eller som ofta flyger därifrån. Sedan olycksdagen hänvisas tågresenärerna till bussar som går från Märsta station till Arlanda eller till UL-bussar från Uppsala som enligt flera pendlare varit överfulla de senaste veckorna.
Läsare som hört av sig till UNT undrar nu varför MTR inte i stället kör pendeltågen från Uppsala fram till Arlanda och sedan vänder där?
– Vi har inte gjort det eftersom det tar lång tid att ändra en fastlagd tågplan. Om man ändrar på en plats så får det följdeffekter på flera andra platser i Sveriges tågsystem. Att göra den typen av kortsiktiga lösningar är svårt, det kan ta en vecka eller mer, säger Niklas Ekström.
Även på SL:s webb har prognosen ändrats från 12 juni eller senare till en ny text. "Skadorna på järnvägen vid Arlanda är omfattande och de beräknas bli lagade tidigast den 5 juni", skriver SL i dag på sin webb.
– Ja, trafiken – både Mälartåg, pendeltåg och fjärrtåg – beräknas åter kunna stanna från och med 7 juni vid Arlanda central. Det är den senaste prognosen vi på MTR har fått, säger Niklas Ekström.